Kijkje achter de schermen Home-edition

Neem een kijkje achter de schermen van onze thuiswerkplekken

 

🖥️   Kijkje achter de schermen #Home-Edition 💻 ! Hoe verandert het werk van onze medewerkers nu de voorstellingen en concerten van de komende weken zijn opgeschort en iedereen thuis zit? Wat speelt zich allemaal af in al die huiskamers, logeerkamer-kantoortjes en rommelhokken? In deze nieuwe serie geven we jullie elke week een kijkje achter de schermen van onze thuiswerkplekken.

 

Officemanager Sandra: 'Ik wil graag dat iedereen een plek heeft thuis waar ze prettig en gezond kunnen werken zowel mentaal als fysiek. Het fysieke is makkelijk, we lenen bureaustoelen, schermen, toetsenborden en nog veel meer kantoorartikelen uit aan collega's die dat thuis niet hebben. Zo verplaatsen we de kantoorspullen even naar de thuiskantoren. Dat mentale is nog een beetje lastig, wat ik op dit moment zelf merk is dat het moeilijker is om van je werk los te komen.'

 



Geluidstechnicus Thomas: ‘De afgelopen maanden was mijn baan echt anders dan anders. Normaal werk ik vooral in avonden en weekenden, samen met de technici van gezelschappen en met de artiest om een mooie voorstelling neer te zetten. Gelukkig hebben we deze zomer verschillende tv-opnames en livestreams mogen verzorgen, hierdoor hadden we toch nog leuke projecten om aan te werken. Hoewel dit ook echt zijn eigen uitdagingen met zich meebrengt! Ik houd er niet van om stil te zitten. In de eerste lockdown hadden we dit soort projecten minder, toen hebben we ons met het hele team van techniek gericht op onderhoud. We zitten absoluut niet stil, maar hopen wel dat we snel gewoon ons werk mogen doen.'

 

 

Stagiaire Sales & Events Julia: ‘Toen ik in januari mijn stageplaats regelde bij de Leidse Schouwburg - Stadsgehoorzaal wist ik nog niet dat thuiswerken de nieuwe standaard zou worden. Zo zie je maar ‘erbij zijn is meemaken’. Om mijn dagelijkse routine vast te houden, fiets ik iedere ochtend naar mijn ouderlijk huis. De werkzaamheden van de salesafdeling gaan thuis op ‘normale’ voet verder. De aanvragen die binnenkomen bestaan veelal uit het organiseren van hybride events. Ik zie de coronacrisis dan ook als een kans om deze innovatieve vorm van events te ontdekken. Het meedenken en realiseren van livestreams is niet iets wat ik had verwacht toen ik in januari mijn sollicitatiegesprek had…’

 

 

Medewerker Kaartverkoop & Informatie Hermien: ‘Toen we de afgelopen maanden even open waren, waren de mensen die kaarten kochten zo enthousiast dat er ondanks corona toch mooie voorstellingen konden zijn. Praktisch gezien ben ik nu met heel ander werk bezig dan voor we in lockdown zaten: we zijn met ons team vooral voorstellingen aan het verplaatsen en aan het puzzelen. En aan het informeren: we krijgen veel vragen van mensen, omdat er zoveel onzeker is: gaat een voorstelling door of wordt het geannuleerd? Mensen zijn heel blij als voorstellingen toch door kunnen gaan, zijn blij met wat er wél kan in deze tijd. Ik vind het geweldig dat mensen heel flexibel en begripvol zijn, dat ze begrijpen dat het langer duurt voor we ergens een concreet antwoord op kunnen geven. Ik mis oprecht de mensen die bij ons aan de kassa kaarten kopen. Ik werk nu vanuit huis, en via de telefoon kan ik dit werk wel doen. Maar het persoonlijke contact is toch een groot gemis.’

 

 

Coördinator facilitair & gebouwen Hans: ‘Het grootste verschil is dat we momenteel de zaal niet hoeven om te bouwen voor congressen en voorstellingen. Waar ik normaliter met 6 man bezig was 600 stoelen in of uit de zaal te zetten tot in de late uurtjes, moet ik nu hooguit 30 stoelen klaarzetten. Ik ben nu als een van de enige nog regelmatig in het pand om externe bedrijven binnen te laten die hier zijn voor onderhoud. We bezig de brandmeldinstallatie te vervangen in de Stadsgehoorzaal, deel van dit project is ook het vervangen van plafonds in de foyers, gangen en kleedkamers en het installeren van LED-verlichting. Zo verduurzamen we tegelijkertijd de gebouwen. Normaal zou je in zo’n proces samen met alle betrokkenen om een grote bouwtekening zitten en nu zit je op teams. Dat is toch wel echt anders.'

 


Marketeer Yvet
: 'Je verwacht het misschien niet, maar als marketeer ben ik op dit moment nog steeds druk. Normaal gesproken worden de meeste voorstellingen en concerten ruim een jaar van te voren gepland. Nu is er zoveel verplaatst, geannuleerd of aangepast, dat we het theaterseizoen in tweeën hebben gedeeld. We zijn achter de schermen aan het voorbereiden voor januari t/m juni 2021. Een nieuwe brochure, de website klaarmaken en sinds dit jaar hebben we ook een digitale brochure. De papieren brochure moet al bijna naar de drukker, dus ik ga snel verder met de correctieronde van de eerste versie!'

 

 

Supervisor Hospitality Kim: 'Thuiswerken zit er voor ons niet echt in, ons werk bestaat normaal uit het draaien van voorstellingen, het ontvangen van publiek en alle werkzaamheden in en rondom het Grand Café. Natuurlijk hebben wij ook Teams-meetings, maar toch ben ik ook nog vaak in de Stadsgehoorzaal. Ons team regelt alles voor de kleine voorstellingen met 30 bezoekers en verwelkomt Jeugdtheaterhuis één keer per week voor hun theaterlessen. Nu komt er de komende week weer een drukkere tijd aan. De Stadsgehoorzaal is van 5 t/m 15 december de nieuwe pop-up-studielocatie voor de Universiteit Leiden en we stellen het Grand Café open voor Koffie to go voor de studenten. Dit is wel echt weer even iets anders, maar wel heel leuk!'