Brahms-project van Johannes Leertouwer

Kom luisteren naar de Nieuwe Philharmonie

Voor de tweede keer op rij start het klassieke seizoen in de Stadsgehoorzaal met het Brahms-project van Johannes Leertouwer en de Nieuwe Philharmonie Utrecht. Leertouwer promoveert momenteel aan de Universiteit Leiden op een onderzoek naar de manier waarop Brahms’ symfonische muziek werd uitgevoerd. Wat ontdek je als je vergeten speeltechnieken uit zijn tijd gebruikt?

Voor zijn promotie aan de Universiteit van Leiden doet Leertouwer onderzoek naar hoe Brahms gespeeld werd in verschillende perioden van de geschiedenis. Leertouwer onderzoekt of we lang geleden vergeten expressiemiddelen nu opnieuw kunnen gebruiken.

“Sinds we opnamen kunnen maken, zijn de speelstijlen van alle orkesten naar elkaar toegegroeid. We streven allemaal naar gelijkmatigheid en herhaalbaarheid. Ik wil onderzoeken of we expressiemiddelen die in de twintigste eeuw overboord zijn gegaan, opnieuw kunnen gebruiken. Er is al heel veel kennis verzameld over de negentiende-eeuwse uitvoeringspraktijk. Waar het mij nu om gaat is de uitvoerbaarheid en de expressieve werking van de verloren negentiende-eeuwse stijlmiddelen.Dankzij de samenwerking tussen de Nieuwe Philharmonie, het Conservatorium van Amsterdam, de Leidse Universiteit, en niet te vergeten dankzij de vooraanstaande collega’s, alumni en studenten die hun medewerking aan het orkest hebben toegezegd, kan ik mijn ideeën testen en ontwikkelen in een geweldig laboratorium. We gaan experimenteren met tempovrijheid, met vibrato en met portamento”

Ben je benieuwd geworden? Kom luisteren op:

Wil je liever op zaterdag naar allebei de concerten? Dan krijg je 10% korting. Let op, hier zit een pauze tussen van 1 uur en 45 minuten waarin je in ons Grand Café of buiten de deur kunt dineren.

Elk concert wordt ingeleid door Johannes Leertouwer. Op vrijdag zullen de twee stukken onderbroken worden door een interview met de solisten van dit Brahms Project.

Programma
Concert voor viool en cello in a op. 102 van Brahms ofwel het dubbelconcert barst uit zijn voegen, met virtuoze passages voor soloviool en solocello. En vergeet het orkest niet, verpakt in een groots concerto waarin het ene mooie thema het andere opvolgt en iedere maat klopt. Kortom: Brahms pur sang. Aan Pieter Wispelwey en Shunske Sato de uitdaging om de nieuwe interpretatie van Leertouwer eigen te maken.  

De Tweede Symfonie is haast een opera. Met een pastoraal thema bouwt Brahms behoedzaam op naar een uitbundige orkestratie, waarin we een vleugje Beethoven herkennen. Inmiddels weten we dat deze Brahms-uitvoeringen van Leertouwer en de Nieuwe Philharmonie Utrecht onvergelijkbaar zijn met enige andere. Deze concerten zijn bedoeld voor de Brahms-liefhebbers die alles al denken te hebben gehoord én voor de avonturiers die op zoek zijn naar iets nieuws.