Skip navigatie
FOTO: © Liza Ferschtman viool Photo: Marco Borggreve
naar agenda
Bestellen

Klassieke muziek

Hoor bij ons!

Ode aan Sjostakovitsj I

Liza Ferschtman, Dmitri Ferschtman, Mila Baslavskaja e.a.

  • Datum
    wo 24 sep 2025
  • Tijd
    20.15 uur
  • Locatie
    Stadsgehoorzaal
  • Euro Streamline Icon: https://streamlinehq.com
    Prijs
    € 35,00
  • Zaal
    Aalmarktzaal
  • Inclusief
    Drankje
programma & musici

Sjostakovitsj Pianotrio nr. 1 in c op. 8  |  Fantastische dansen voor piano  |  2 stukken voor strijkoctet  |  Geselecteerde preludes voor piano op.34, arr. voor viool en piano  |  Cellosonate in d op. 40

Uitvoerenden: Liza Ferschtman  viool |  Nadia Wijzenbeek  viool  |  Mara Mostert  viool  |  Caspar Bellamy  viool  |  Dagmar Korbar  altviool  |  Elin Haver  altviool  |  Dmitri Ferschtman  cello  |   Isaac Lottman  cello  |  Mila Baslavskaja  piano  |  Thijs Willers  piano

Ferschtman ensemble

Wij vinden Liza Ferschtman misschien wel de meest spannend violist van Nederland en daarom is ze ook kind aan huis in de Stadsgehoorzaal. Tijdens haar concerten zit je altijd op het puntje van je stoel, want Liza speelt nooit op safe. Altijd klinken haar concerten alsof álles op het spel staat. Haar lef en kleurrijke klank boordevol schoonheid en passie, leveren steevast intense en verrassende concerten op.

Deze keer is het echter niet Liza, die het programma heeft bedacht en de musici heeft uitgekozen, maar haar vader, cellist Dmitri Ferschtman. Hij stelde een ensemble van topmusici samen – met daarin zijn vrouw, dochter, nichtje… – én bedacht een prachtig Sjostakovitsj-programma, voor de dag voor Sjostakovitsj’ verjaardag, vijftig jaar na zijn dood. Dmitri Ferschtman werd geboren in Moskou, waar hij cello studeerde, het Glinka Kwartet oprichtte en van 1969 tot 1973 docent kamermuziek was aan het conservatorium. Sinds 1975 woont hij met zijn vrouw Mila Baslawskaja in Nederland. Hij heeft een sterke band met de muziek van Sjostakovitsj en speelde zelfs nog op zijn begrafenis.

Sjostakovitsj

Toen de jonge Sjostakovitsj in 1924 aan zijn Eerste Symfonie werkte, was hij tegelijkertijd met een vijfdelige Suite voor dubbel strijkkwartet bezig. Verder dan twee delen kwam hij niet, maar die waren wel van de hoogste kwaliteit: hij noemde de stukken ‘het beste dat ik heb geschreven’. Twee jaar eerder componeerde hij drie Fantastische dansen voor piano. Het stuk bleef populair, onder andere in een bewerking voor viool die populair werd door Jascha Heifetz.

Ook het Eerste pianotrio is een vroeg werk: Sjostakovitsj was pas zestien toen hij het componeerde. Het is een onstuimig en romantisch werk met vleugen van impressionisme en invloeden van Skriabin, Rachmaninov en Glazoenov.