- Gastprogramma
Theaterfestival OverActing
Pygmalion - Proserpina - De Bruiloft van Kloris en Roosje
Let op: Kaarten zijn te koop via de website van Theaterfestival OverActing.
Theateravond: een historisch geïnspireerde extravaganza
Ensemble Postscript, Theater Kwast en solisten
19.30 – 22.30 uur in de Leidse Schouwburg
Op zaterdagavond zoeken we naar de opwinding van een avondje schouwburg in de vroege negentiende eeuw: geen pauze, de zaallichten blijven gewoon aan en het publiek kiest zelf wanneer ze pauze houden (of juist niet). Drie hoofdbestanddelen worden aangeboden om de gemoederen kunstmatig te roeren: een drama, een tragedie en een klucht met historisch geïnspireerde acteertechnieken en kostuums. Jean-Jacques Rousseaus Pygmalion (op muziek van Georg Benda), Wolfgang von Goethes Proserpina (op muziek van Carl Eberwein), en Dirk Buysero’s De bruiloft van Kloris en Roosje (op muziek van Bartolomeus Ruloffs) worden opgevoerd, telkens tegen een ander historisch decor uit de Vandenberghe-collectie. Tussendoor klinkt muziek, zang en poëzie en wordt er gedanst. De muzikale opluistering op historische instrumenten wordt verzorgd door het Nederlandse oudemuziek-ensemble Postscript.
Teksten in het Engels, Duits en Nederlands, met Nederlandstalige synopsis.
Pygmalion
De Franse filosoof Jean-Jacques Rousseau deed in 1762 een eerste poging om gesproken woord en muziek samen te brengen, en zo een verbeterde vorm van opera te creëren. Zijn Pygmalion werd enthousiast ontvangen en geïmiteerd in heel Europa. Rousseau stichtte met dit werk een nieuw genre: het melodrama. João Luís Paixão declameert de latere Duitse versie van dit werk op muziek van Georg Benda.
Proserpina
De sopraan Laila Cathleen Neuman specialiseert zich in historische acteertechnieken. In deze voorstelling past ze de theatrale principes van de Amsterdamse acteur en schilder Johannes Jelgerhuis (1770- 1836) toe op het melodrama Proserpina: een negentiende-eeuwse versie van de Romeinse mythe, ontstaan uit een samenwerking tussen Goethe en zijn muziekdirecteur Carl Eberwein. Een ingrijpend voorstelling over thema’s die al te actueel zijn: ontvoering, verkrachting en verraad.
De bruiloft van Kloris en Roosje
De komische klucht De bruiloft van Kloris en Roosje heeft een lang leven gekend in Nederland: van de vroege achttiende eeuw tot in de twintigste eeuw aan toe. Het werd als nastuk bij het treurspel Gijsbrecht van Aemstel gebruikt, en was altijd voorzien van een nieuw spotgedicht over de politiek, vermomd als nieuwjaarswens. Alle associaties met Amsterdam ten spijt blijkt dat Jacob van Rijndrop de tekst heeft geschreven rond de tijd toen hij de Leidsche Schouwburg stichtte… het is dus een authentiek Leids stuk! Tijdens het slot van onze theateravond wordt er gedanst, gezongen en gelachen, en natuurlijk mag een prikkelende nieuwjaarswens niet ontbreken! Theater Kwast brengt dit achttiende-eeuwse Nederlandse theaterstuk tot leven, met historische kostuums en muzikale begeleiding van Postscript.
-
FOTO: © Marieke Wijntjes
-
FOTO: © Marieke Wijntjes
-
FOTO: © Marieke Wijntjes
Theaterfestival OverActing
Een mix van theater en muziek, wetenschap en kunst, emotie en verstand. Met theatervoorstellingen, lezingen, spoken word performances en workshops gaat OverActing op zoek naar de kracht van theatertradities uit het verleden, van stille films tot Griekse tragedies. De heftige gebaren, poses en gezichtsuitdrukkingen van honderd jaar geleden kunnen we niet meer begrijpen, laat staan ervan genieten. Of toch wel? We nemen je mee op een overrompelende emotionele reis langs acteerstijlen die nu verloren lijken. Confronterend? Misschien. Spannend? Absoluut! Na dit festival kijk je met nieuwe ogen naar het theater van nu.
Theatre Evening: A Historically Inspired Extravaganza
Ensemble Postscript, Theater Kwast and soloists
19.30 tot 22.3o uur in de Leidse Schouwburg
The excitement of an historical evening in the theatre, set in the oldest theatre of the country. Our Saturday gala event in the Leidse Schouwburg will have no intermission, the lights will stay on in the auditorium, and the audience will come and go as they please. Three short one-act play – a drama, a tragedy and a comedy – will be performed with live music, singing and dancing. With 100-year-old theatrical decors from the Vanderberghe collection on stage, historically inspired costumes, and actors using historical gesture and declamation techniques, this will be a night to remember! The music will be performed by the young early music ensemble Postscript.
Texts in German, French and Dutch, with Dutch & English synopsis.
Pygmalion is a melodrama about an artist so love with his own creation that his obsession drives him close to madness His beautiful statue of Galatea is cold marble, …or does he see her breathing, can she come to life? With text by Jean-Jacques Rousseau, the version that actor João Luís Paixão and dancer Irène Feste will perform is in German, set to music by the Czech composer Jiri Benda.
Proserpina is a dark and powerfully tragic one-woman show, with a text by Johann Wolfgang von Goethe and music by Carl Eberwein. It paints the desperate situation of the young and innocent Proserpina, who was abducted and forced into marriage with Pluto, the God of Hades. Unlike the Greek myth, where Proserpina is allowed to return to the light for half the year as Goddess of Spring, Goethe’s heroine finds no escape from the horrors of the hell to which she is condemned.
The farcical comedy De Bruiloft van Kloris en Roosje (Kloris and Roosje’s Wedding) used to be enormously popular in the Netherlands. It was performed non-stop from the early 18th century into the 1970s. Although it is usually associated with Amsterdam, it was written by Jacob van Rijndorp, the founder of the Leidse Schouwburg, so that in reviving the piece we are also bringing it back home. The innovative performers of Theater Kwast will tear down the fourth wall and draw the audience into the show, reviving lost traditions and leading the evening to a joyous conclusion.