
Klassieke muziek
Hoor bij ons!
Valo Quartet
Webern, Brahms, Debussy en Leinonen
-
Datumza 15 nov 2025
-
Tijd20.15 uur
-
LocatieStadsgehoorzaal
-
Prijs€ 32,00
-
ZaalAalmarktzaal
-
InclusiefDrankje
Brahms Strijkkwartet nr. 1 in c op. 51 | Debussy Strijkkwartet in g op. 10 | Webern Langsamer Satz | Leinonen Soisin
Valo Quartet: Maria Włoszczowska viool | Tim Crawford viool | Lilli Maijala altviool | Amy Norrington cello
Valo Quartet
Het Valo Quartet bestaat pas een paar jaar, maar de musici die het kwartet vormen zijn doorgewinterde musici die hun sporen ruimschoots verdiend hebben. De wil van de leden, die afkomstig zijn uit Polen, het Verenigd Koninkrijk en Finland om het strijkkwartetrepertoire op een diepgaandere manier te ontdekken en hun gedeelde liefde voor spontaniteit, werd het startpunt om een kwartet op te richten. Het leidende licht (Valo betekent ‘licht’ in het Fins) is daarbij: een zinvolle verkenning van de partituur en het vertrouwen in de muzikale instincten van de individuele musici.
Brahms, Debussy, Webern en Leinonen
Johannes Brahms vond inspiratie in de muziek van het verleden en plaatste die in de context van zijn eigen tijd. Met de muziek van Bach, Mozart, Beethoven, Schubert en Mendelssohn in gedachten, maakte hij ‘ouderwetse’ contrapuntische technieken als de fuga weer relevant in de negentiende eeuw. Dat leidde er weer toe dat Schönberg met zijn sterk op die contrapuntische technieken gebaseerde dodecafonie de hele muziekwereld in de jaren 1920 ongeëvenaard kon opschudden. Brahms wordt daardoor wel als wegbereider van de moderne tijd gezien. Maar bovenal is zijn groots opgezette Eerste strijkkwartet een intens kamermuziekmonument vol prachtige melodieën, een enorme stuwende kracht en emotionele diepgang.
Sinds Claude Debussy’s strijkkwartet is de kamermuziek nooit meer zoals die was. Net zoals de schilderkunst nooit meer hetzelfde zou zijn na Monets Impression, soleil levant. Want Debussy bevrijdde de muziek van zijn keurslijf: “alle geluiden, in elke combinatie en in iedere volgorde zijn vanaf nu vrij om in een muzikale continuïteit gebruikt te worden.” Met Debussy’s strijkkwartet begint, kortom, de moderne tijd.
Anton Webern zette verdere, radicalere stappen de moderniteit in. Maar de zeer vroege Langsamer Satz uit 1905, is nog laat-romantische en veel minder dan door leraar Schönberg en voorloper Debussy, sterk door Brahms beïnvloed. Het jeugdwerk staat ver af van de strenge modernist van latere jaren. Maar wie het werk van Webern kent, zal toch ook dingen herkennen, zoals zijn spaarzaamheid met het thematisch materiaal.
De Finse hedendaagse componiste Minna Leinonen componeerde haar strijkkwartet Soisin speciaal voor het Valo Quartet.
-
za 15 nov 202520.15 uur
Brahms Strijkkwartet nr. 1 in c op. 51 | Debussy Strijkkwartet in g op. 10 | Webern Langsamer Satz | Leinonen Soisin
Valo Quartet: Maria Włoszczowska viool | Tim Crawford viool | Lilli Maijala altviool | Amy Norrington cello
Valo Quartet
The Valo Quartet has only been around for a few years, but its musicians are seasoned performers with extensive experience. Hailing from Poland, the United Kingdom, and Finland, they founded the quartet with a shared desire to explore the string quartet repertoire more deeply and a mutual love for spontaneity. Their guiding light (Valo means “light” in Finnish) is a meaningful exploration of the score, coupled with trust in the individual musicians’ instincts.
Brahms, Debussy, Webern, and Leinonen
Johannes Brahms drew inspiration from the music of the past, recontextualizing it for his own era. With composers like Bach, Mozart, Beethoven, Schubert, and Mendelssohn in mind, he revived “old-fashioned” contrapuntal techniques such as the fugue, making them relevant again in the 19th century. This, in turn, paved the way for Schönberg’s tone technique, which revolutionized the musical world in the 1920s. As a result, Brahms is often considered a forerunner of modernity. Above all, his grandly conceived String Quartet No. 1 is an intense chamber music monument, rich with beautiful melodies, immense driving force, and emotional depth.
Since Claude Debussy’s String Quartet, chamber music has never been the same—just as painting was forever changed after Monet’s Impression, soleil levant. Debussy liberated music from its rigid framework, proclaiming: “All sounds, in any combination and in any order, are now free to be used in musical continuity.” In short, Debussy’s quartet marks the beginning of the modern era.
Anton Webern took even more radical steps toward modernity. However, his Langsamer Satz (1905), an early work, remains deeply rooted in late Romanticism and is less influenced by his teacher Schönberg or his predecessor Debussy than by Brahms. This youthful composition is far removed from the strict modernist Webern would later become. Yet, those familiar with his work will recognize his signature economy of thematic material.
Finnish contemporary composer Minna Leinonen wrote her string quartet Soisin especially for the Valo Quartet.
-
za 15 nov 202520.15 uur