Skip navigatie
  • Gastprogramma
  • Special

Theaterfestival OverActing

The Last Act

  • Datum
    zo 4 dec 2022
  • Tijd
    20.00 - ca.22.00 uur
  • Locatie
    Stadsgehoorzaal
  • Prijs
    € 0,00
  • Zaal
    Grote Zaal
  • Inclusief
    Pauze
Nederlands English

Let op: Kaarten zijn te koop via de website van Theaterfestival OverActing. 

The Last Act

Een avond vol muziek, theater en film
20.00 – 22.00 uur inclusief pauze in de Stadsgehoorzaal

De Stadsgehoorzaal in Leiden vormt het decor van de ontknoping van OverActing 2022. Het publiek wandelt door het gebouw, langs drie korte voorstellingen, waarin alle expressieve kleuren van theater en film aan bod komen.

Héraclite et démocrite, komische cantata 

Gebaren werden ook bij het zingen gebruikt. Hoe dit in zijn werk gaat, laten we zien in Héraclite et Démocrite, een komische cantate van Jean-Baptiste Stuck. De wereld is een puinhoop, maar vrees niet, want twee Griekse filosofen komen ons uit de nood adviseren. Volgens Heraclitus is huilen op zijn plaats, terwijl Democritus niet kan stoppen met lachen. Twee specialisten in historische acteerkunst, Michal Bitan en João Paixão brengen ons terug naar het Parijs van de jaren 1710.

Voertaal: Frans

The Raven, melodrama

Het melodrama, met gesproken tekst begeleid aan de piano, was erg populair in het Londen van 1900. In dit programma brengen de acteur Jed Wentz en pianiste Olga Pashchenko dit repertoire tot leven met het akelige griezelverhaal The Raven van Edgar Allan Poe, op muziek van de Amerikaanse componist Arthur Bergh. Wentz laat zich inspireren door zijn onderzoek in het archief van de zanger-acteur David Bispham, die The Raven in première bracht in 1909.

Voertaal: Engels

De dood van Pierrot 

Martin de Ruiter van Eye Filmmuseum Amsterdam begeleidt de stille film De dood van Pierrot uit 1920 aan de piano. De film (met tussentitels in het Nederlands en ondertiteling in het Engels) is een dramatische komedie over acteurs, acteren en films maken. Het verhaal illustreert de hoofdthema’s van OverActing door drie verschillende acteerstijlen te presenteren: het naturalisme van het drama, het overdreven naturalisme van de komedie, en de onnatuurlijk, expressieve en dansante kwaliteiten van de tragedie. De dood van Pierrot is een charmante film, die ons laat nadenken over naturalisme in de acteerstijlen van vandaag.

Voertaal: Nederlands

 

Theaterfestival OverActing

Een mix van theater en muziek, wetenschap en kunst, emotie en verstand. Met theatervoorstellingen, lezingen, spoken word performances en workshops gaat OverActing op zoek naar de kracht van theatertradities uit het verleden, van stille films tot Griekse tragedies. De heftige gebaren, poses en gezichtsuitdrukkingen van honderd jaar geleden  kunnen we niet meer begrijpen, laat staan ervan genieten. Of toch wel? We nemen je mee op een overrompelende emotionele reis langs acteerstijlen die nu verloren lijken. Confronterend? Misschien. Spannend? Absoluut! Na dit festival kijk je met nieuwe ogen naar het theater van nu.

The Last Act

An Evening of Music, Theatre and Film
20.00 – 22.00 h including intermission in the Stadsgehoorzaal Leiden.

Three performances of half an hour each in different spaces in the Stadsgehoorzaal, with the audience moving from hall to hall. The grand finale to OverActing 2022!

In the Breezaal, Jed Wentz performs Edgar Allan Poe’s gothic masterpiece The Raven, with a musical accompaniment by Olga Pashchenko on an historical piano. Wentz’s performance is inspired by the research he carried out in the archive of David Bispham, who famously performed The Raven as a melodrama in 1909. In English.

In the Aalmarktzaal, Martin de Ruiter (Eye Filmmuseum Amsterdam) will accompany the 1920 silent film De Dood van Pierrot, a dramatic comedy about actors, acting and film-making. This film underscores the main themes of our OverActing festival by showcasing three different acting styles: the naturalism of drama, the exaggerated naturalism of comedy, and the unnaturalistic, expressive and dancelike qualities of tragedy. De Dood van Pierrot is not only charming in its own right, but invites us to reflect on the central position of naturalism in our current acting styles. Dutch intertitles and English subtitles.

We finish the evening in the Aalmarkzaal with a semi-scenic performance of a comic French Baroque cantata by composer Jean-Baptiste Stuck, Héraclite et Démocrite. These two Greek philosophers inform us that the world is a sad disaster and advise us how to cope: according to Heraclitus we can only weep, but Democritus simply cannot stop laughing at us, at himself, at everything. Two historical singer-actors, Michal Bitan and João Luís Paixão, take us back to the Paris of the 1710s, and help us to look out on our own sad world with tears of laughter in our eyes. In French.

 

Bezoek ook