
Klassieke muziek
Hoor bij ons!
Quartetto di Cremona
Kunst der Fuge
-
Datumvr 27 feb 2026
-
Tijd20.15 uur
-
LocatieStadsgehoorzaal
-
Prijs€ 35,00
-
ZaalAalmarktzaal
-
InclusiefDrankje
Bach Die Kunst der Fuge BWV 1080
Uitvoerenden: Quartetto di Cremona
Quartetto di Cremona
Het Quartetto di Cremona speelt in de huidige samenstelling al twintig jaar op het allerhoogste niveau. Zij worden geroemd om hun eigengereide interpretaties en wonderschone klank. Het kwartet ontstond in de Italiaanse plaats Cremona, de bakermat van de vioolbouwkunst, waar bouwers als Stradivari en Amati hun nog steeds onovertroffen instrumenten maakten. De twee violisten spelen op een Amati en een Guadagnini, de bejubelde klank van het kwartet is mede daaraan te danken. Het Quartetto di Cremona is met prijzen overladen en overal waar zij spelen loopt pers en publiek met ze weg. Zo schreef The Strad na een concert in de prestigieuze Londsense Wigmore Hall: ‘Dynamic contouring was as sleek and elegant as an Armani suit, and it tailored the music to perfection.’

Bachs Kunst der Fuge
Johann Sebastian Bach was de absolute meester van het contrapunt. Geen andere componist kon de strenge regels van het muzikale stemmenvlechtwerk zó strak naleven en ondertussen die noten zo’n sublieme lading meegeven. Met Die Kunst der Fuge componeerde Bach een staalkaart van de mogelijkheden van het contrapunt. Het is tevens Bachs laatste werk en volgens sommigen zijn muzikale testament.
Omdat Die Kunst der Fuge niet is geschreven met een strijkkwartet in gedachten, gaan de binnenste stemmen in verschillende delen verder dan het bereik van de tweede viool en altviool. De oplossing van het Quartetto di Cremona? ‘Paolo, onze tweede violist, leerde altviool spelen voor deze delen en Simone, die altviool speelt, liet een tenor-altviool maken.’ Een unieke ervaring dus, dit concert!
-
vr 27 feb 202620.15 uur
Bach Die Kunst der Fuge BWV 1080
Performers: Quartetto di Cremona
Quartetto di Cremona
The Quartetto di Cremona, in its present composition, has been playing at the very highest level for twenty years. They are praised for their idiosyncratic interpretations and wonderful sound. The quartet originated in the Italian town of Cremona, the cradle of violin making, where builders such as Stradivari and Amati made their still unsurpassed instruments. The two violinists play on an Amati and a Guadagnini; the quartet’s acclaimed sound is partly due to this. The Quartetto di Cremona has been showered with awards, and everywhere they play, press and audiences run away with them. For example, after a concert at Londsen’s prestigious Wigmore Hall, The Strad wrote: ‘Dynamic contouring was as sleek and elegant as an Armani suit, and it tailored the music to perfection.’

Bach’s Art of Fugue
Johann Sebastian Bach was the absolute master of counterpoint. No other composer could observe the strict rules of musical braiding so strictly and meanwhile give those notes such a sublime charge. With Die Kunst der Fuge Bach composed a sample of the possibilities of counterpoint. It is also Bach’s last work and, according to some, his musical testament.
Because Die Kunst der Fuge was not written with a string quartet in mind, the inner voices in several movements go beyond the range of the second violin and viola. The Quartetto di Cremona’s solution? “Paolo, our second violinist, learned to play the viola for these movements, and Simone, who plays the viola, had a tenor viola made. So a unique experience, this concert!
-
vr 27 feb 202620.15 uur