
Klassieke muziek
Hoor bij ons!
Pieter Wispelwey & Paolo Giacometti
Escher, Bosmans en Franck
-
Datumzo 12 okt 2025
-
Tijd11.30 uur
-
LocatieStadsgehoorzaal
-
Prijs€ 35,00
-
ZaalAalmarktzaal
-
InclusiefDrankje
Escher Sonate voor cello solo | Bosmans Cellosonate, Nuit Calme | Franck Sonate in A (arr.)
Pieter Wispelwey cello | Paolo Giacometti piano
Wat ons betreft is er geen seizoen denkbaar zonder ‘onze’ Pieter Wispelwey en Paolo Giacometti. We zijn helemaal hotel de botel van de Nederlands/Italiaanse twee-eenheid. In dit concert buigen ze zich over de mooiste muziek voor cello en piano die ons eigen landje ooit voortbracht.
Pieter Wispelwey & Paolo Giacometti
Pieter Wispelwey is sinds zijn doorbraak in de jaren ’90 een van de belangrijkste cellisten, niet alleen in Nederland, maar wereldwijd. Met een zeer persoonlijke benadering neemt hij net zo lief de muziek van Bach, waarmee hij een bijzondere band heeft, als het grote romantische repertoire onder handen. Bij Wispelwey is geen concert hetzelfde, de muziek klinkt elke keer weer vers en nieuw, alsof die ter plekke door de componist wordt ingefluisterd.
Paolo Giacometti is niet zozeer Wispelweys pianobegeleider, maar een gelijkwaardige muzikale grootmacht. De Italiaanse pianist die inmiddels al lang als Nederlander door het leven gaat, is volledig aan Wispelwey gewaagd.
Bosmans en Escher
Henriette Bosmans was een van de grootste Nederlandse componisten van kamermuziek en liederen. Ze was een bekende pianiste en de dochter van de solocellist van het Concertgebouworkest. Zij hoorde hem echter nooit bewust cello spelen, hij overleed voordat zij een jaar oud was. De belangrijkste inspiratiebron voor cellomuziek was dan ook niet haar vader, maar Frieda Belinfante. Deze muzikale oerkracht, over wie Toni Boumans het aangrijpende boek Een schitterend vergeten leven schreef, werd later in de Verenigde Staten de eerste vrouwelijke dirigent ter wereld met een eigen orkest. Maar daarvoor was Belinfante nog een Amsterdamse celliste én de partner van Bosmans. De twee waren verliefd, woonden samen en musiceerden veel, totdat ze in 1929 uit elkaar gingen. Bosmans muziek is een geweldige combinatie van Franse dromerigheid, krachtige lyriek en Nederlandse effectiviteit. Ook Rudolf Escher, een van de beste orkestcomponisten van Nederland, was een groot francofiel en liefhebber van Debussy. Naast zijn hoofdvak piano, deed Escher aan het conservatorium van Rotterdam een bijvak cello. Dat instrument had dan ook weinig geheimen voor hem en dat is te horen in deze geweldige, krachtige en melodische muziek. De geliefde Sonate in A van César Franck, oorspronkelijk geschreven voor viool en piano, klinkt in het warme celloregister van Pieter Wispelwey minstens net zo mooi als het origineel.
-
zo 12 okt 202511.30 uur
Escher Sonata for cello solo | Bosmans Cello Sonata, Nuit Calme | Franck Sonata in A (arr.).
Pieter Wispelwey cello | Paolo Giacometti piano
As far as we are concerned, no season is imaginable without ‘our’ Pieter Wispelwey and Paolo Giacometti. We are completely smitten by the Dutch/Italian twosome. In this concert they delve into the most beautiful music for cello and piano that our own little country has ever produced.
Pieter Wispelwey & Paolo Giacometti
Pieter Wispelwey has been one of the most important cellists since his breakthrough in the 90s, not only in the Netherlands, but worldwide. With a very personal approach, he takes to the music of Bach, with which he has a special connection, as much as the great romantic repertoire. With Wispelwey, no concert is the same; each time the music sounds fresh and new, as if whispered on the spot by the composer. Paolo Giacometti is not so much Wispelwey’s piano accompanist as an equal musical superpower. The Italian pianist, who has long since passed through life as a Dutchman, is completely in tune with Wispelwey.
Bosmans and Escher
Henriette Bosmans was one of the greatest Dutch composers of chamber music and songs. She was a well-known pianist and the daughter of the solo cellist of the Concertgebouw Orchestra. However, she never consciously heard him play the cello; he died before she was a year old. Therefore, the main inspiration for cello music was not her father, but Frieda Belinfante. This primal musical force, about whom Toni Boumans wrote the poignant book A Beautifully Forgotten Life, later became the world’s first female conductor with her own orchestra in the United States. But before that, Belinfante was both an Amsterdam cellist and the partner of. The two were in love, lived together and made a lot of music until they parted ways in 1929. Bosman’s music is a great combination of French dreaminess, powerful lyricism and Dutch effectiveness. Rudolf Escher, one of the Netherlands finest orchestral composers, was also a great Francophile and lover of Debussy. In addition to his piano major, Escher took a minor in cello at the Conservatory. As such, that instrument held few secrets for him, which can be heard in this wonderful, powerful and melodic music. César Franck’s beloved Sonata in A, originally written for violin and piano, sounds as beautiful as the original in Pieter Wispelwey’s warm cello register.
-
zo 12 okt 202511.30 uur