Skip navigatie
naar agenda
Bestellen

Klassieke muziek

Hoor bij ons!

Orkest van de 18e Eeuw & Elisabeth Hetherington

Evanesce

  • Datum
    do 7 mei 2026
  • Tijd
    20.15 uur
  • Locatie
    Stadsgehoorzaal
  • Euro Streamline Icon: https://streamlinehq.com
    Prijs
    € 39,00
  • Zaal
    Grote Zaal
  • Inclusief
    Drankje
Nederlands English
programma & musici

Orkest van de Achttiende Eeuw  |  Benjamin Wenzelberg  dirigent  |  Elisabeth Hetherington  sopraan

Haydn  Ouverture L’isola; Chi vive amante  |  Martines  La Tempeste; Berenice, ah che fai  |  Porpora  Venticel che tra le frondi  |  Carroubel  Spagnolette  |  De Brinceño Españoleta  |  Kate Moore  nieuw werk

Evanesce: Verdwenen vrouwen

Marianna Martines groeide was een alleskunner. De Oostenrijkse componiste, muziekpedagoge, klaveciniste, zangeres en vertaalster die een hechte band had met Mozarts lievelingslibrettist Pietro Metastasio, en les kreeg van componisten Joseph Haydn en Nicola Porpora. Als jonge vrouw trok ze de aandacht met haar prachtige stem en pianospel. Later onderscheidde ze zich als een vurig componist van instrumentale, koor- en vocale muziek. Hoe kan het dat een componiste die in haar eigen tijd zo populair is, later spoorloos verdwijnt? Het Orkest van de Achttiende Eeuw duikt in het leven van deze nu onbekende ‘power-vrouw’.

Orkest van de Achttiende Eeuw & Elisabeth Hetherington

Het Orkest van de Achttiende Eeuw is een van de meest vooraanstaande orkesten op het gebied van oude muziek ter wereld. De musici komen een aantal keer per jaar bij elkaar voor uitvoeringen van iconisch en minder bekend repertoire. Met de muziek van Haydn, Mozart en Beethoven als basis, zoekt het orkest steeds naar de zeggingskracht van oude muziek in onze moderne tijd.

Elisabeth Hetherington wordt sinds ze uit Canada naar Nederland verhuisde, stevig omarmd door het Nederlandse publiek en de pers. Wij vinden haar een ware sensatie. Recent is ze uitgeroepen tot winnaar van de Nederlandse Muziekprijs. De jury steekt haar enthousiasme niet onder stoelen of banken: ‘Met een schijnbaar moeiteloze souplesse en helderheid beweegt zij zich door uiteenlopend repertoire van de renaissance, barok, tot de nieuwste gecomponeerde muziek. Elisabeth Hetherington schakelt met een verbluffende vanzelfsprekendheid tussen intiem en grillig, verstild en beweeglijk. Dit muzikale spel verrast de luisteraar, maakt haar uitvoeringen boeiend en verfrissend, en zet telkens weer de muziek in een nieuw perspectief.’

program & musicians

Orkest van de Achttiende Eeuw  |  Benjamin Wenzelberg  dirigent  |  Elisabeth Hetherington  sopraan

Haydn  Ouverture L’isola; Chi vive amante  |  Martines  La Tempeste; Berenice, ah che fai  |  Porpora  Venticel che tra le frondi  |  Carroubel  Spagnolette  |  De Brinceño Españoleta  |  Kate Moore  nieuw werk

Evanesce: Vanished Women

Marianna Martines growing up was an all-rounder. The Austrian composer, music pedagogue, harpsichordist, singer and translator who had a close relationship with Mozart’s favorite librettist Pietro Metastasio, and was taught by composers Joseph Haydn and Nicola Porpora. As a young woman, she attracted attention with her beautiful voice and piano playing. She later distinguished herself as an ardent composer of instrumental, choral and vocal music. How is it that a composer so popular in her own time could later disappear without a trace? The Orchestra of the Eighteenth Century delves into jet life of this now unknown “power woman.

Orchestra of the Eighteenth Century & Elizabeth Hetherington

The Orchestra of the Eighteenth Century is one of the world’s leading orchestras in the field of early music. Its musicians come together several times a year for performances of iconic and lesser-known repertoire. Using the music of Haydn, Mozart and Beethoven as its basis, the orchestra is always searching for the expressiveness of early music in our modern age.

Elisabeth Hetherington has been firmly embraced by the Dutch public and press since she moved to the Netherlands from Canada. We consider her a true sensation. She was recently named winner of the Dutch Music Prize. The jury makes no secret of her enthusiasm: “With seemingly effortless suppleness and clarity, she moves through diverse repertoire from the Renaissance, Baroque, to the latest composed music. Elisabeth Hetherington shifts with stunning naturalness between intimate and whimsical, hushed and agile. This musical playing surprises the listener, makes her performances captivating and refreshing, and repeatedly puts the music in a new perspective.