Skip navigatie
naar agenda
Bestellen

Klassieke muziek

Hoor bij ons!

Schumann

Orkest als Laboratorium o.l.v. Leertouwer & Olga Pashchenko

  • Datum
    vr 26 sep 2025
  • Tijd
    20.15 uur
  • Locatie
    Stadsgehoorzaal
  • Euro Streamline Icon: https://streamlinehq.com
    Prijs
    € 35,00
  • Zaal
    Grote Zaal
  • Inclusief
    Drankje
programma & musici

Schumann Pianoconcert in a op. 54  |  Symfonie nr. 3 in Es op. 97 ’Rheinische’

Het Orkest als Laboratorium o.l.v. Johannes Leertouwer & Olga Pashchenko, piano

Na het grote Brahmsproject richt Johannes Leertouwer zijn pijlen sinds het seizoen 24-25 op de muziek van Robert Schumann. Na de Tweede symfonie en het Vioolconcert zijn nu de Derde symfonie en het Pianoconcert aan de beurt, gespeeld door het jonge Orkest als Laboratorium en pianist Olga Pashchenko.

Schumann volgens Leertouwer

Hoe klonk de muziek van de componisten van wie we zo houden en die we zo goed denken te kennen eigenlijk toen die net gecomponeerd was? Het lijkt een eenvoudige vraag, zelfs een beetje een open deur. Maar die vraag blijkt enorm veel nieuwe vragen op te werpen: van welk hout waren de dwarsfluiten toen gesneden? Speelden ze op natuurhoorns of op ventielhoorns? Hielden ze een strak tempo aan, of was het juist vloeiend?

Dirigent en violist Johannes Leertouwer stort zich na een jarenlang Brahms-project dat hem een doctorstitel opleverde, sinds het seizoen 24-25 helemaal op de muziek van Schumann. En die kan dat wel gebruiken. Want ook al zijn de symfonieën van Schumann zeer geliefd, critici klagen nogal eens over een gebrek aan balans tussen de instrumenten. Het zou heel goed kunnen dat dat alles te maken heeft met het instrumentarium dat tegenwoordig gebruikt wordt. Leertouwers projecten leveren opzienbarende resultaten en concerten op.

Schumanns Derde Symfonie en pianoconcert

Na een reis door het Rijnland componeerde Robert Schumann zijn Derde symfonie, bijgenaamd ‘de Rheinische’. Tijdens het componeren schreef hij aan zijn uitgever dat de rivier de Rijn door zijn gedachten stroomde en dat is te horen. Dat hij zich drie jaar later in dezelfde Rijn probeerde te verdrinken, is in deze levenslustige muziek niet te horen.

Ook het Pianoconcert in a is krachtig en levenslustig, maar ook liefdevol en teder. Dat zal alles te maken hebben met Schumanns vrouw Clara, de fabelachtige pianiste die het werk in première bracht. Het hoogromantische concerto is een ware publiekslieveling.

Olga Pashchenko

Het Leidsch Dagblad jubelde: ‘Olga danst over de toetsen.’ Wij sluiten ons daar volledig bij aan, want wat een feest weet fortepiano-specialist Olga Pashchenko er altijd weer van te maken. Samen met Leertouwer kan dit niet anders dan een romantisch, historisch geïnformeerd feest worden.