Skip navigatie
naar agenda
Bestellen

Klassieke muziek

Hoor bij ons!

Orkest als Laboratorium o.l.v. Leertouwer & Olga Pashchenko

Schumann

  • Datum
    vr 26 sep 2025
  • Tijd
    20.15 uur
  • Locatie
    Stadsgehoorzaal
  • Euro Streamline Icon: https://streamlinehq.com
    Prijs
    € 35,00
  • Zaal
    Grote Zaal
  • Inclusief
    Drankje
Nederlands English
programma & musici

Schumann Pianoconcert in a op. 54  |  Symfonie nr. 3 in Es op. 97 ’Rheinische’

Het Orkest als Laboratorium o.l.v. Johannes Leertouwer & Olga Pashchenko, piano

Na het grote Brahmsproject richt Johannes Leertouwer zijn pijlen sinds het seizoen 24-25 op de muziek van Robert Schumann. Na de Tweede symfonie en het Vioolconcert zijn nu de Derde symfonie en het Pianoconcert aan de beurt, gespeeld door het bevlogen Orkest als Laboratorium en de internationale toppianiste Olga Pashchenko.

Voorafgaand aan dit concert vindt een inleiding plaats. Wil je hierheen? Reserveer dan een gratis ticket in het bestelproces.

Schumann volgens Leertouwer

Hoe klonk de muziek van de componisten van wie we zo houden en die we zo goed denken te kennen eigenlijk toen die net gecomponeerd was? Het lijkt een eenvoudige vraag, zelfs een beetje een open deur. Maar die vraag blijkt enorm veel nieuwe vragen op te werpen: van welk hout waren de dwarsfluiten toen gesneden? Speelden ze op natuurhoorns of op ventielhoorns? Hielden ze een strak tempo aan, of was het juist vloeiend? Dirigent en violist Johannes Leertouwer stort zich na een jarenlang Brahms-project dat hem een doctorstitel aan de Universiteit Leiden opleverde, sinds het seizoen 24-25 helemaal op de muziek van Schumann. En die kan dat wel gebruiken. Want ook al zijn de symfonieën van Schumann zeer geliefd, critici klagen nogal eens over een gebrek aan balans tussen de instrumenten. Het zou heel goed kunnen dat dat alles te maken heeft met het instrumentarium dat tegenwoordig gebruikt wordt. Leertouwers projecten leveren opzienbarende resultaten en concerten op.

Schumanns Derde Symfonie en pianoconcert

Na een reis door het Rijnland componeerde Robert Schumann zijn Derde symfonie, bijgenaamd ‘de Rheinische’. Tijdens het componeren schreef hij aan zijn uitgever dat de rivier de Rijn door zijn gedachten stroomde en dat is te horen. Dat hij zich drie jaar later in dezelfde Rijn probeerde te verdrinken, is in deze levenslustige muziek niet te horen. Ook het Pianoconcert in a is krachtig en levenslustig, maar ook liefdevol en teder. Dat zal alles te maken hebben met Schumanns vrouw Clara, de fabelachtige pianiste die het werk in première bracht. Het hoogromantische concerto is een ware publiekslieveling.

Olga Pashchenko

Olga Pashchenko geniet van een internationaal geprezen en veelzijdige carrière als soliste,
recitaliste en kamermusicus, en treedt op op moderne piano, klavecimbel en fortepiano.
Ze staat bekend om haar stilistische veelzijdigheid en historisch geïnformeerde benadering en kiest zowel haar instrument als haar interpretatieve stijl op basis van het repertoire dat ze uitvoert. Haar kunstenaarschap is geprezen om haar “krachtige charme” (Diapason d’Or, 2025) en “welsprekendheid en emotie, passie en poëzie” (BBC Music Magazine, dubbele 5-sterrenrecensie, 2025). Recent keerde Olga terug naar Keulen voor concerten met Concerto Köln en maakte ze haar debuut bij het London Philharmonic Orchestra en in zalen zoals Wigmore Hall (Londen) en het Auditorium de Lyon.

Program & Musicians

Schumann Piano Concerto in A Minor op. 54 | Symphony no. 3 in E-flat major op. 97 ‘Rheinische’

The Orchestra as a Laboratory conducted by Johannes Leertouwer & Olga Pashchenko, piano

After the great Brahms project and since the season 24-25, Johannes Leertouwer has been setting his sights on the music of Robert Schumann. After the Second Symphony and the Violin Concerto, it is now the turn of the Third Symphony and the Piano Concerto, played by the young Orchestra as a Laboratory and pianist Olga Pashchenko.

Schumann according to Leertouwer

What did the music of the composers we love so much and think we know so well actually sound like when it was just composed? It seems a simple question, even a bit of an open door. But that question turns out to raise an enormous number of new questions: what wood were flutes cut from back then? Did they play on natural horns or valve horns? Did they keep a tight tempo, or was it fluid?

Conductor and violinist Johannes Leertouwer, after a year-long Brahms project that earned him a doctoral degree and since season 24-25, he has thrown himself entirely into Schumann’s music. And the latter could use it. Because even though Schumann’s symphonies are much loved, critics often complain about a lack of balance between the instruments. It could very well be that that has everything to do with the instrumentation used today. Leertouwer’s projects produce startling results and concerts.

Schumann’s Third Symphony and Piano Concerto

After a trip through the Rhineland, Robert Schumann composed his Third Symphony, nicknamed “the Rheinische. While composing, he wrote to his publisher that the river Rhine flowed through his mind, and it can be heard. That he tried to drown himself in the same Rhine three years later cannot be heard in this sprightly music.

The Piano Concerto in a is also powerful and sprightly, but also loving and tender. That will have everything to do with Schumann’s wife Clara, the fabulous pianist who premiered the work. The high-romantic concerto is a true audience favorite.

 

Olga Pashchenko

Olga Pashchenko enjoys an internationally acclaimed and multifaceted career as a soloist, recitalist, and chamber musician, performing on modern piano, harpsichord, and fortepiano. Renowned for her stylistic versatility and historically informed approach, she selects both instrument and interpretative style according to the repertoire she performs. Her artistry has been praised for its “powerful charm” (Diapason d’Or, 2025) and “eloquence and emotion, passion and poetry” (BBC Music Magazine, double 5-star review, 2025).

In the current season, Olga returned to Cologne for concerts with Concerto Köln and made her debut with the London Philharmonic Orchestra, and at venues including Wigmore Hall (London) and Auditorium de Lyon.