FOTO: © Foppe Schut
Naar agenda
Bestellen
  • Klassieke muziek
  • Hoor bij ons!

Nieuwe Philharmonie, Alexander Janiczek en Philip Higham o.l.v. Johannes Leertouwer

Brahms

  • Datum
    do 2 feb 2023
  • Tijd
    20.15 uur
  • Locatie
    Stadsgehoorzaal
  • Zaal
    Grote Zaal
  • Inclusief
    Drankje
Nederlands English

Extra concert

Allerlaatste mogelijkheid om Leertouwers Brahmsproject te horen 

Op 15 september jl. rondde dirigent en violist Johannes Leertouwer na vier jaar onderzoek in bronnen, boeken, partituren én in de concertzaal, zijn onderzoeksproject naar de uitvoeringspraktijk van Johannes Brahms af met de kroon op Brahms’ werk: de machtige Vierde Symfonie en het ongeëvenaarde Vioolconcert. Maar omdat Leertouwer geen genoeg kan krijgen van de muziek van Brahms – en wij ook niet! – leidt hij nog één keer, speciaal voor ons in Leiden, zijn orkest in de warme, gloedvolle, romantische muziek van Johannes Brahms. Samen met stersolisten Alexander Janiczek (viool) en Philip Higham (cello) zet Leertouwer nog één keer het machtige dubbelconcert en de magnifieke Eerste Symfonie op de lessenaars. En we kunnen u garanderen: het wordt Brahms zoals u die nog nooit gehoord heeft. Dit extra ingelaste concert is de allerlaatste mogelijkheid om Leertouwers Brahmsproject in Nederland te horen!  

Johannes Brahms – Dubbelconcert 

Johannes Brahms is een van de meest geliefde componisten uit de romantiek. Zijn ronkende, robuuste, soms bitterzoete, dan weer lieflijke muziek verleidt orkesten al eeuwen tot de mooiste klanken. Leertouwer stoft de partituren af, verwijdert de vergeelde vernis en geeft Brahms’ muziek  de kleur terug zoals Brahms die zelf voor zich zag. Het Dubbelconcert voor viool, cello en orkest was Johannes Brahms’ verzoeningsgebaar naar violist Joseph Joachim, een goede vriend met wie hij een flinke ruzie had gehad. Het stuk staat volledig in het teken van samenspel en is soms zo intiem als kamermuziek.  

Eerste symfonie 

Johannes Brahms was zó geïmponeerd door Beethovens Negen symfonieën dat hij vijftien jaar zwoegde en schrapte voordat hij het manuscript van zijn Eerste Symfonie naar zijn uitgever durfde te sturen. ‘De tiende van Beethoven’ noemden recensenten het werk bewonderend én smalend. Het meesterwerk is dan ook een eerbetoon aan Beethoven. De verwijzingen naar Beethovens Vijfde Symfonie zijn in het eerste deel nog een beetje verholen, in het slotdeel is zelfs een bijna letterlijk citaat van de Negende Symfonie te horen is. Maar met zijn herfstige lyriek, ingetogen passie, melancholie en troostrijke kracht is het vooral op-en-top Brahms.  

Onderzoeksproject 

Hoorde Brahms in zijn orkestmuziek het liefst de ouderwetse natuurhoorn, of de toen supermoderne ventielhoorn? Van welk hout waren de dwarsfluiten gesneden? Speelden ze strak in tempo, of juist vloeiend? Na vier jaar onderzoek naar hoe de muziek van Brahms destijds geklonken moet hebben, rondt Johannes Leertouwer zijn onderzoeksproject af met een promotie aan de Universiteit van Leiden. De soms opzienbarende resultaten, zoals het gebruik van ‘glijtonen’, de grotere vrijheid van de individuele orkestleden en het veel vloeiendere tempogebruik komen tot klinken in dit allerlaatste concert van een serie van vier + één. 

Podcast door Radio 4

Wist je dat er ook een podcast is genaamd ‘Brahms volgens Johannes’? Hoor wie Johannes Leertouwer is en waarom hij onderzoek doet naar de uitvoeringspraktijk van de muziek van Brahms.

Luisteren

Alexander Janiczek

Violist Alexander Janiczek is ‘Spellbinding’ volgens de Guardian en The Herald omschreef een van zijn concerten als ‘truly astounding…a blistering performance’. Hij wordt geroemd om de intellectuele en diep muzikale benadering van de muziek. Hij studeerde bij Helmuth Zehetmair, Max Rostal, Nathan Milstein, Ruggiero Ricci en staat daarmee in een indrukwekkende viooltraditie. Hij heeft een speciale interesse in en kennis van de negentiende-eeuwse uitvoeringspraktijk, die hij in zijn tijd als concertmeester opdeed bij het legendarische Camerata Salzburg in concerten met Sir Roger Norrington, Robert Levin en Philippe Herreweghe. Janiczek bespeelt de ex-‘Sorkin’ Giuseppe Guarneri, del Gesù (Cremona 1731).

Philip Higham

Philip Higham wordt door The Strad beschreven als iemand die de zeldzame combinatie van een verfijnde techniek en subtiele en expressieve muzikaliteit bezit. ‘all the qualities of a world-class artist’, vindt het blad. Hij speelt met hetzelfde gemak de cellosuites van zijn landgenoot Benjamin Britten als die van Johann Sebastian Bach. Als aanvoerder van de celli van The Scottish Chamber Orchestra speelt hij graag kleiner bezette orkestmuziek, maar hij voelt zich net zozeer thuis in de kamermuziek. Met de muziek van Brahms heeft hij een bijzondere band. Ook hij bespeelt een bijzonder instrument: zijn cello werd in 1697 gebouwd door de vermaarde Milanese bouwer Carlo Giuseppe Testore.

 

Brahms Dubbelconcert voor viool, cello en orkest | Symfonie nr. 1

Nieuwe Philharmonie | Alexander Janiczek viool | Philip Higham cello | Johannes Leertouwer dirigent

Last chance to hear Leertouwers Brahms project in the Netherlands

On September 15, after four years of research in sources, books, scores and in the concert hall, conductor and violinist Johannes Leertouwer completed his research project into the performance practice of Johannes Brahms with the crowning glory of Brahms’ work: the mighty Fourth Symphony and the unparalleled Violin Concerto. But because Leertouwer can’t get enough of Brahms’ music, and neither can we, he will lead his orchestra one last time, specially for us in Leiden, in the warm, impassioned, romantic music of Johannes Brahms. Together with star soloists Alexander Janiczek (violin) and Philip Higham (cello), Leertouwer will perform the mighty double concerto and the magnificent First Symphony one more time. And we can guarantee you: it will be Brahms like you’ve never heard before. This extra concert is the very last opportunity to hear Leertouwers Brahms project in the Netherlands!

Research project

Did Brahms prefer to hear the old-fashioned natural horn or the back then super-modern valve horn in his orchestral music? What wood were the flutes made of? Did they play in a steady pace, or flowingly? After four years of research into how Brahms’s music must have sounded at the time, Johannes Leertouwer completed his research project with a PhD at the University of Leiden. The sometimes startling results, such as the use of ‘slide tones’, the greater freedom of the individual orchestra members and the much smoother use of tempo will be heard in this last concert of a series of four.

Nieuwe Philharmonie | Alexander Janiczek violin | Philip Higham cello | Johannes Leertouwer conductor

Bezoek ook