Naar agenda
Bestellen
  • Klassieke muziek
  • Hoor bij ons!

Linos Piano Trio

Koffieconcert: Rebel, Ravel, Dvorák

  • Datum
    zo 12 mrt 2023
  • Tijd
    11.30 uur
  • Locatie
    Stadsgehoorzaal
  • Zaal
    Aalmarktzaal
  • Inclusief
    Pauze en drankje
Nederlands English

Linos Piano Trio

Het Londense Linos Piano Trio speelt niet alleen het ‘ijzeren pianotrio-repertoire’, maar eigent zich ook noten toe die niet voor hun bezetting geschreven zijn. Onder de noemer ‘Stolen Music’ werken de drie leden van het trio samen aan het hertalen van iconische orkestwerken alsof ze oorspronkelijk voor pianotrio zijn geschreven. Daarmee gaan ze een stap verder dan gebruikelijk bij bewerkingen. Voor dit concert hebben ze Ravels orkestwerken Le Tombeau de Couperin en La Valse onder handen genomen.

Rebel, Ravel en Dvořák

Jean-Féry Rebels unieke Fantasie uit 1715 is een aaneengesloten bloemlezing van barokke dansen, terwijl Ravels herformulering van barokke dansen én de wals eerder gepresenteerd worden als herinneringen aan vergeten – of verdwenen – dansen. Ravel laveert in die herinneringen subtiel tussen decadentie en inventie, tussen nostalgie en progressiviteit. Het programma besluit met een van Dvořáks meest complexe kamermuziekwerken, waarin dansen en liederen verweven worden tegen een Moravisch decor.

Rebel Fantasie ‘Les Caractères de la Danse’ | Ravel (arr. Linos) Le Tombeau de Couperin, La Valse | Dvořák Pianotrio nr. 3 in f op. 65

Linos Piano Trio

The London Linos Piano Trio will not only play the staple masterpieces, but also will appropriate notes that were not written for their instrumentation. Under the headline ‘Stolen Music’, the three members of the trio work together to recreate iconic orchestral works as if they were originally written for piano trio. In this, they make more edits than usual. For this concert they have reworked Ravel’s orchestral works Le Tombeau de Couperin and La Valse.

Rebel, Ravel and Dvořák

Jean-Féry Rebel’s unique Fantasie from 1715 is a continuous anthology of baroque dances, while Ravel’s reformulation of baroque dances and the waltz are presented rather as memories of forgotten – or vanished – dances. In those memories, Ravel subtly navigates between decadence and invention, between nostalgia and progressiveness. The program concludes with one of Dvořák’s most complex chamber music works, in which dances and songs are interwoven in a Moravian décor.

Rebel Fantasie ‘Les Caractères de la Danse’ | Ravel (arr. Linos) Le Tombeau de Couperin, La Valse | Dvořák Piano Trio no. 3 in f op. 65

Bezoek ook