Skip navigatie
naar agenda
Bestellen

Klassieke muziek

Hoor bij ons!

Concerto Köln

Der Club der toten Dichter

  • Datum
    za 11 apr 2026
  • Tijd
    20.15 uur
  • Locatie
    Stadsgehoorzaal
  • Euro Streamline Icon: https://streamlinehq.com
    Prijs
    € 39,00
  • Zaal
    Grote Zaal
  • Inclusief
    Drankje
Nederlands English
programma & musici

Marcello Ouvertüre Il Trionfo  |  Valentini Concerto grosso uit op. 7  |  Vivaldi/Visconti Vioolconcert RV 299  |  Muffat Passacaglia uit Armonico tributo: Sonata V  |  Händel Ouvertüre Il Trionfo  |  Alessandro Scarlatti Concerto grosso in sette parti  |  Castrucci Concerto Grosso con l’Eco Corelli  |  Concerto grosso uit op. 6

Concerto Köln

Concerto Köln is wereldwijd een van de toonaangevende (barok)orkesten. Recentelijk verrasten ze de muziekwereld nog met uitvoeringen van delen uit Wagners Ring. Maar met dit Italiaanse barokprogramma komen ze met onvervalste barokmuziek, toch hun core business. In dit originele programma wekken ze de klankwereld van Christina van Zwedens illustere Accademia dell’Arcadia tot leven.

Der Club der toten Dichter: Christina van Zweden’s Accademia dell’Arcadia

Christina, koningin van Zweden was tijdens haar leven – vier eeuwen geleden – beroemd en berucht. Op 28-jarige leeftijd deed ze afstand van de troon, een jaar later bekeerde ze zich tot het katholicisme en verhuisde naar Rome, de stad van haar dromen.

Hoogopgeleid, opstandig en onvoorspelbaar, weigerde ze te trouwen, had affaires en correspondeerde met vooraanstaande intellectuelen als Blaise Pascal en Molière. In de Eeuwige Stad groeide zij uit tot een van de belangrijkste beschermvrouwen van wetenschap en kunst. Ze had haar eigen grote orkest en huurde componisten en virtuozen in, zo droeg Arcangelo Corelli zijn Opus 1 aan haar op.

Na haar dood in 1689 werd in haar nagedachtenis de Accademia dell’Arcadia opgericht. De leden van het geheime genootschap – veelal dichters en componisten – spraken elkaar alleen met hun bijnaam aan. Tot de illustere kring behoorden vooraanstaande kunstenaars als Corelli, Pasquini, Metastasio en Alessandro Scarlatti. Ook de jonge Händel en Muffat verkeerden in deze kringen. Gedurende meer dan twee eeuwen bleef de Accademia dell’Arcadia een vooraanstaande culturele instelling. Goethe werd er tijdens zijn reis naar Italië toegelaten en kreeg de codenaam ‘Megalio Melpomenio’.

Het concertprogramma weerspiegelt de culturele visie van deze bijzondere vorst uit Stockholm. Het brengt barokke meesterwerken samen die de geest van de Accademia en wekt de kosmopolitische en onconventionele erfenis van Christina van Zweden tot leven.

program & musicians

Marcello Ouvertüre Il Trionfo  |  Valentini Concerto grosso uit op. 7  |  Vivaldi/Visconti Vioolconcert RV 299  |  Muffat Passacaglia uit Armonico tributo: Sonata V  |  Händel Ouvertüre Il Trionfo  |  Alessandro Scarlatti Concerto grosso in sette parti  |  Castrucci Concerto Grosso con l’Eco Corelli  |  Concerto grosso uit op. 6

Concerto Köln

Concerto Köln is one of the world’s leading (baroque) orchestras. Recently, they surprised the music world with performances of excerpts from Wagner’s Ring. However, with this Italian baroque program, they return to their core business, presenting authentic baroque music. In this original program, they bring to life the sound world of Christina of Sweden’s illustrious Accademia dell’Arcadia.

Der Club der toten Dichter: Christina of Sweden’s Accademia dell’Arcadia

Christina, Queen of Sweden, was famous and notorious during her lifetime—four centuries ago. At the age of 28, she abdicated the throne, and a year later, she converted to Catholicism and moved to Rome, the city of her dreams.

Highly educated, rebellious, and unpredictable, she refused to marry, had affairs, and corresponded with prominent intellectuals such as Blaise Pascal and Molière. In the Eternal City, she became one of the most important patrons of science and the arts. She had her own large orchestra and employed composers and virtuosos, with Arcangelo Corelli dedicating his Opus 1 to her.

After her death in 1689, the Accademia dell’Arcadia was established in her memory. The members of this secret society—mainly poets and composers—addressed each other only by their aliases. Among the distinguished members were renowned artists such as Corelli, Pasquini, Metastasio, and Alessandro Scarlatti. Even the young Handel and Muffat were part of these circles. For more than two centuries, the Accademia dell’Arcadia remained a leading cultural institution. Goethe was admitted during his travels to Italy and was assigned the codename ‘Megalio Melpomenio.’

The concert program reflects the cultural vision of this remarkable queen from Stockholm. It brings together baroque masterpieces that embody the spirit of the Accademia and revives the cosmopolitan and unconventional legacy of Christina of Sweden.