Veelgestelde vragen

Wat moet je weten voor je bezoek aan de Leidse Schouwburg en Stadsgehoorzaal?

For english click here.

Veiligheid voorop

Uiteraard staat de veiligheid van bezoekers en medewerkers voorop. We volgen de richtlijnen van de overheid en het RIVM. En natuurlijk zijn we zelf ook ervaren in hoe we veilig en prettig bezoekers kunnen verwelkomen - en ook de anderhalve meter ontvangst kunnen organiseren. We hebben je hulp daar wel bij nodig, en er zijn een paar belangrijke voorwaarden. Zo is het noodzakelijk om vooraf online je kaarten te reserveren, zijn er duidelijke looproutes, aangepaste zaalplattegronden, voorkomen we dat deurknoppen aangeraakt moeten worden bij toiletten en maken we veelvuldig schoon. Lees ons volledige protocol hier.

Let op! Vanaf 1 oktober 2020 is in onze theaters het gebruik van een mondkapje verplicht bij beweging door het gebouw. Dit geldt voor zowel medewerkers als bezoekers.

 

Veelgestelde vragen

Er zijn vijf categorieën vragen:

1. Online kaarten bestellen

2. Ik ga naar een voorstelling

3. In de zaal

4. De faciliteiten

5. Kortingen en acties

 

1. Online kaarten bestellen

Hoe bestel ik mijn kaarten online?
Via www.leidseschouwburg-stadsgehoorzaal.nl kun je 24 uur per dag kaarten kopen. Via de button 'Bestel kaarten' bij de voorstellingen kom je in een inlogscherm.

Heb je al een account bij de Leidse Schouwburg - Stadsgehoorzaal?
Je kunt inloggen met het e-mailadres dat bij ons bekend is en met het wachtwoord dat je hebt aangemaakt bij eerdere internetreserveringen. Heb je nog geen wachtwoord, maar is je mailadres wel bij ons bekend? Kies dan Wachtwoord vergeten. Op dat moment stuurt ons systeem automatisch een tijdelijk wachtwoord naar je e-mailadres. Dit wachtwoord kun je later zelf aanpassen bij je gegevens in 'Mijn theater'. Let op: het gebeurt regelmatig dat onze mails in spamfilters terechtkomen. Check daarom even je spam/ongewenste e-mails als je geen e-mail ontvangen hebt.

Heb je nog geen account bij de Leidse Schouwburg - Stadsgehoorzaal?
Dan kun je een nieuw account aanmaken. Door op ‘Mijn Theater’ en dan ‘Ik wil een account aanmaken’ te klikken krijg je een inlogscherm waar je je persoonlijke gegevens kan invullen.

Afrekenen
In het afrekenscherm kun je aangeven op welke manier je wil betalen. Dit kan met iDeal, Creditcard of Podium Cadeaukaart. Ook als je een digitaal tegoed hebt kun je dit in deze stap gebruiken door “ja” te selecteren onderaan in stap 6. Wanneer de betaling is geslaagd krijg je een reserveringsbevestiging en de e-tickets toegezonden per mail. Als je ervoor heeft gekozen om je kaarten via de post te ontvangen streven wij ernaar deze binnen twee 2 weken bij je te laten bezorgen.

Waar kan ik mijn digitale tegoed inzien? 
Je digitale tegoed kun je terugvinden in uw account op onze website. Dit doe je door rechtsboven op Mijn Theater te klikken. Dan kies je ‘Inloggen met een account’. Heb je nog nooit ingelogd? Kies dan ‘Wachtwoord vergeten?’. Gebruik altijd het e-mailadres waarmee je ook de bestelling hebt gedaan. 


Ik heb geen account, hoe kom ik dan toch bij mijn tickets/digitale tegoed? 
Zodra je tickets boekt maken wij automatisch een account aan met je e-mailadres. Heb je dit nog nooit gebruikt? Kies dan voor ‘Wachtwoord vergeten?’, dan krijgt je een wachtwoord toegestuurd. 

Hoe gebruik ik mijn digitale tegoed? 
Je kunt je digitale tegoed gebruiken in stap 6 van het bestelproces. Onderaan kun je ervoor kiezen jouw digitale tegoed te gebruiken om mee te betalen. Je hoeft het tegoed niet in één keer op te maken. Is het niet voldoende? Dan kun je bijbetalen met één van de andere betaalmethodes. 

Let op! Soms moet je iets naar beneden scrollen of de mogelijkheid om met een digitaal tegoed te betalen te zien staan.

Kaarten kwijt?
Je kunt je kaarten altijd terugvinden in je Mijn Theater account. Mocht je je kaarten dus kwijt zijn of niet kunnen vinden, kun je ze hier opnieuw downloaden. Log in met het e-mailadres waarop je deze mail ontvangen hebt. Weet je je wachtwoord niet meer? Klik dan op 'Wachtwoord vergeten'. 

De voorstelling is uitverkocht. Is er een wachtlijst? 
Het komt natuurlijk wel eens voor dat je heel graag naar een voorstelling wilt die helaas al is uitverkocht. Om toch in aanmerking te komen voor zo’n voorstelling hebben wij altijd een wachtlijst, waarop je je naam en telefoonnummer kunt invullen. Mochten er kaarten beschikbaar komen dan benaderen telefonisch we de eerstvolgende op de wachtlijst. Klik hier en lees meer over de voorwaarden. 

 

 

2. Ik ga naar een voorstelling

Hoe laat kan ik naar binnen?
De deuren gaan 30 minuten voor aanvang van de voorstelling open. Kom niet eerder. Mocht je er toch eerder zijn? Houd dan ook buiten anderhalve meter afstand van anderen.

Kan ik ook ter plekke nog een kaartje kopen?
De kaartverkoopbalie is vanwege de corona-maatregelen alleen een half uur voor aanvang van een voorstelling geopend. We vragen je om kaarten vooraf via de website te bestellen. Of stuur een mail naar: kaartverkoop@leidseschouwburg-stadsgehoorzaal.nl. Mail alsjeblieft tijdig, we lezen deze mailbox tijdens openingstijden van de kassa.

Welke maatregelen zijn er genomen zodat iedereen voldoende afstand van elkaar kan houden?
We hebben voor de Leidse Schouwburg en de Stadsgehoorzaal uiteenlopende maatregelen genomen waardoor onze bezoekers, ons personeel en onze artiesten minimaal 1,5 meter afstand van elkaar kunnen houden. Enkele van deze maatregelen zijn:

  • Er zijn aangepaste routes gecreëerd waardoor je met zo min mogelijk oponthoud naar de plek in de zaal geleid wordt;
  • Alle kaarten zijn ongeplaceerd, een medewerker wijst je een stoel aan.
  • Alle beschikbare stoelen hebben altijd een afstand van minimaal 1,5 meter: voor, achter en naast je. Je zit alleen direct naast iemand uit je eigen huishouden of sociale eenheid, zoals een gezin, partners of huisgenoten. Bezoek je de voorstelling met iemand uit een ander huishouden, bestel dan elk apart je kaart.
  • Bij de ingang vindt een checkgesprek plaats om te bepalen of je bezoek een risico oplevert.
  • We leven de algemene hygiënevoorschriften van het RIVM na.
  • Bij beweging door het gebouw is het dragen van een mondkapje verplicht.
  • Er is in de theaters een ruime verspreiding van desinfecterende handgel, zeeppompjes en papieren handdoekjes. Maak hier alsjeblieft gebruik van. 

Ik heb een kaartje gekocht, maar ik heb gezondheidsklachten of een huisgenoot met koorts op de dag van de voorstelling. Wat moet ik doen?
Als je last hebt van klachten op de dag van de voorstelling, laat je dat weten via kaartverkoop@leidseschouwburg-stadsgehoorzaal.nl of 071 516 3881. Kom absoluut niet naar de Leidse Schouwburg of Stadsgehoorzaal!

Door vooraf te mailen of te bellen zorgen we ervoor dat het bedrag van je kaarten omgezet wordt naar een digitaal tegoed. Op die manier kun je zodra je weer klachtenvrij bent later een keer naar het theater komen. Dit digitale tegoed is onbeperkt geldig.

Let op: kom je ondanks deze mogelijkheid om online of telefonisch te annuleren met lichte gezondheidsklachten toch naar de Stadsgehoorzaal of Leidse Schouwburg, dan vorm je een risico voor alle andere aanwezigen. Je krijgt dan onder geen beding het aankoopbedrag van je kaarten terug.

Bij welke klachten blijf ik thuis?

  • Heb je verkoudheidsklachten, zoals neusverkoudheid, loopneus, keelpijn, lichte hoest of verhoging (tot 38 graden Celsius)? Blijf thuis!  
  • Heb je verkoudheidsklachten en koorts (boven 38 graden Celsius) en/of benauwdheid? Blijf thuis, en dat is ook van toepassing op huisgenoten.
  • Heeft een van je huisgenoten verkoudheidsklachten en koorts? Dan blijf jij ook thuis!

 

3. In de zaal

Naast wie mag ik zitten in de zaal?
Personen die gezamenlijk een huishouden voeren of een sociale eenheid vormen, zoals een gezin, partners of huisgenoten kunnen naast elkaar zitten in de zaal. Bezoek je de voorstelling met iemand waar je afstand van moet houden, bestel je meerdere 1-persoonskaarten. Alleen zo kunnen wij ervoor zorgen dat er voldoende ruimte in de zaal is om afstand te kunnen bewaren.  

Waar zit ik straks in de zaal?
Je koopt een kaartje zonder rij- en stoelnummer. Voor aanvang van de voorstelling krijg je een plekje in de zaal aangewezen door onze medewerker. Tussen alle plekken zit minstens 1,5 meter afstand. Je kunt wel vooraf kiezen uit kaarten op de parterre (eersterang) of kaarten op het balkon (tweederang). Omdat je op het balkon minder goed zicht kunt hebben, zijn deze kaarten voordeliger.  

Is het veilig om naar het theater te gaan?
Regelmatig wordt ons de vraag gesteld hoe het zit met onze luchtsystemen. In de Leidse Schouwburg en Stadsgehoorzaal wordt de lucht continu vanaf buiten aangezogen en gefilterd. 
Wij zorgen er op alle plaatsen voor dat je overal anderhalve meter afstand van anderen kunt houden. Natuurlijk ligt daar ook een verantwoordelijkheid bij onze gasten zelf: wees er zelf ook altijd bedacht op dat je afstand van anderen houdt.

Moet ik tijdens de hele voorstelling mijn mondkapje ophouden?
Nee, dat is niet nodig. Zodra je op een stoel zit, mag je het mondkapje af doen. Mondkapjes zijn verplicht bij beweging door het gebouw of de zaal. Staat je op van je stoel? Zet dan je mondkapje dus weer op.

 

4. De faciliteiten

Hoe lang van tevoren zijn de Leidse Schouwburg en de Stadsgehoorzaal geopend?
De deuren van de hoofdingang gaan altijd een half uur voor aanvang open. We willen je vragen niet eerder te komen, liefst twintig minuten voor aanvang. 

Is de bar geopend?
Nee. Er is geen pauze, en daarom is de bar niet geopend. We willen voorkomen dat er op sommige plekken de 1,5 meter niet gewaarborgd kan worden.
Deze zomer hebben we ons Grand Café Van ’t Huis in de Stadsgehoorzaal geopend, daar kun je eventueel bij voldoende plaats na afloop van de voorstelling een drankje bestellen en genieten. NB: Het is alleen mogelijk om met PIN te betalen. Je kunt via de website van Van 't Huis alvast reserveren. 

Kan ik gebruikmaken van het toilet?
Uit onderzoeken is gebleken dat toiletruimtes een haard van overdracht kunnen zijn. Onze toiletten worden grondig gereinigd, maar we vragen je alleen in hoge nood van ons toilet gebruik te maken.

Kan ik na de voorstelling blijven napraten in de foyer?
In deze periode is het in de Leidse Schouwburg en de Stadsgehoorzaal niet mogelijk om na de voorstelling nog na te praten.

Kan ik voorafgaand/na afloop van de voorstelling dineren in de Leidse Schouwburg en de Stadsgehoorzaal?

Bij ons in het Grand Café Van ’t Huis kun je genieten van een drankje of diner! Vooraf reserveren voor een tafeltje binnen is verplicht, via www.grandcafevanthuis.nl. Reserveren voor het terras is niet verplicht – daar zijn tafeltjes op basis van beschikbaarheid.

Kan ik mijn handen desinfecteren? 
Ja, de algemene hygiënevoorschriften van het RIVM worden nageleefd. Er staat een desinfectiepaal bij de ingang en in de toiletten kun je gebruikmaken van desinfecterende handgel, zeeppompjes en papieren handdoekjes.

Is er een gezondheidscheck bij binnenkomst?
Ja, bij de hoofdingang worden de onderstaande vijf vragen gesteld. Indien je één van de vragen met ‘ja’ beantwoord kun je de voorstelling niet bezoeken.

  1. Had je een of meerdere van deze klachten in de afgelopen 24 uur?
    - Hoesten
    - Neusverkoudheid
    - Koorts vanaf 38 graden
    - Benauwdheidsklachten
  2. Heb je op dit moment een huisgenoot met koorts en/of benauwdheidsklachten?
  3. Heb je het nieuwe coronavirus gehad en is dit de afgelopen 7 dagen vastgesteld?
  4. Heb je een huisgenoot/gezinslid met het nieuwe coronavirus en heb je in de afgelopen 14 dagen contact met hem/haar gehad terwijl hij/zij nog klachten had?
  5. Ben je in thuisisolaties omdat je direct contact hebt gehad met iemand waarbij het nieuwe coronavirus is vastgesteld?

Indien dit het geval is, kan je de voorstelling helaas niet bezoeken. Ook als je een huisgenoot hebt met koorts of benauwdheid wordt je verzocht thuis te blijven.

Is de garderobe geopend? 
Nee, je kan je jas meenemen naar de zaal en over je stoel hangen. Dit om ook bij de entree geen onverhoopte rijen te hebben – op deze manier blijft de 1,5 meter gewaarborgd.

Als het regent, wat doe ik met mijn paraplu als er geen garderobe is?
We willen je vragen om een plastic tas mee te nemen, zodat je de paraplu in de tas onder je stoel in de zaal kunt leggen.

 

5. Kortingen en acties

Ik ben student. Krijg ik korting? 
Studenten (t/m 25 jaar) mogen last-minute voor slechts €12,50 naar voorstellingen op basis van beschikbaarheid. Je kunt je een half uur voor aanvang melden met je collegekaart bij de kassa op de plek waar de voorstelling plaats zal vinden. 

Welke cadeaukaarten kan ik gebruiken? 
Wij accepteren de Podium Cadeaukaart. De kaart is drie jaar geldig. Je kunt de Podium Cadeaukaart zowel aan de kassa, telefonisch of via onze website verzilveren bij het afrekenen van je geselecteerde(n) voorstelling(en). Ook accepteren wij nog steeds de papieren Concert- en Theaterbonnen (zelfs de papieren bonnen waar nog guldens op staan!). Deze kunnen echter wel alleen aan de kassa worden ingewisseld.  
 
Ik ben lid van We Are Public. Hoe gaat dat in zijn werk? 
Wat fijn, je bent officieel een cultuuroptimist! Wij proberen altijd een zo’n gevarieerd mogelijk aanbod te maken met voorstellingen, theatercolleges en concerten om met je We Are Public pas te bezoeken. Kijk op de website van We Are Public om te zien welke voorstellingen mee doen. Laat op die website vooral weten of je geïnteresseerd bent in de voorstelling door een hartje te geven, zodat we al een kleine inschatting kunnen maken op hoeveel We Are Public bezoekers we kunnen rekenen. 
 
Op de dag dat de voorstelling plaatsvindt krijg je bij de kassa een half uur voor aanvang op vertoon van je lidmaatschapspas een toegangskaartje. Normaal is dit vanaf 13.00 uur s'middags maar vanwege corona zijn we in deze tijden niet extra geopend alleen een half uur voor aanvang van de voorstelling. Zonder pas of met alleen een foto van de pas op je telefoon kunnen wij helaas geen kaartje voor je inboeken. 
 
Klik hier voor meer informatie over We Are Public.  
 
Ik wil met mijn kinderen naar de voorstelling. Krijg ik een aangepast tarief? 
Bij verschillende (jeugd)voorstellingen staat een kinderprijs. Deze geldt voor kinderen t/m 12 jaar. Het kan zijn dat je bij de kaartcontrole gevraagd wordt om de leeftijd van je kind aan te tonen. Voor iedere bezoeker moet een eigen stoelen gereserveerd worden, ongeacht of het kind op de schoot van de begeleider plaatsneemt. 
 
Kinderen t/m 2 jaar worden niet toegelaten in de zaal (met uitzonderingen van speciale peuterconcerten etc.). Voor vragen hierover kun je contact opnemen met de kaartverkoop. 
 
Hoe streng is de leeftijdsindicatie van een voorstelling? 
Wij geven bij sommige voorstellingen en concerten een leeftijdsindicatie. Dit is niet omdat bezoekers die jonger zijn dan de indicatie niet naar binnen mogen, maar om een inschatting te maken voor wie het goed te volgen is. Bij jeugdvoorstellingen 6+ kan een voorstelling voor jongere kinderen bijvoorbeeld te spannend zijn. Bij voorstellingen en concerten met 16+ is deze leeftijdsindicatie wél bindend.