Veelgestelde vragen

Wat moet je weten voor je bezoek aan de Leidse Schouwburg en Stadsgehoorzaal?

For english click here.

Veiligheid voorop

Uiteraard staat de veiligheid van bezoekers en medewerkers voorop. We volgen de richtlijnen van de overheid en het RIVM. En natuurlijk zijn we zelf ook ervaren in hoe we veilig en prettig bezoekers kunnen verwelkomen - en ook de anderhalve meter ontvangst kunnen organiseren. We hebben je hulp daar wel bij nodig, en er zijn een paar belangrijke voorwaarden. Zo is het noodzakelijk om vooraf online je kaarten te reserveren, zijn er duidelijke looproutes, aangepaste zaalplattegronden, voorkomen we dat deurknoppen aangeraakt moeten worden bij toiletten en maken we veelvuldig schoon. Lees ons volledige protocol hier.

 

Veelgestelde vragen

Er zijn vijf categorieën vragen:

1. Online kaarten bestellen

2. Ik ga naar een voorstelling

3. In de zaal

4. De faciliteiten

5. Kortingen en acties

 

1. Online kaarten bestellen

Hoe bestel ik mijn kaarten online?
Via www.leidseschouwburg-stadsgehoorzaal.nl kun je 24 uur per dag kaarten kopen. Via de button 'Bestel kaarten' bij de voorstellingen kom je in een inlogscherm.

Heb je al een account bij de Leidse Schouwburg - Stadsgehoorzaal?
Je kunt inloggen met het e-mailadres dat bij ons bekend is en met het wachtwoord dat je hebt aangemaakt bij eerdere internetreserveringen. Heb je nog geen wachtwoord, maar is je mailadres wel bij ons bekend? Kies dan Wachtwoord vergeten. Op dat moment stuurt ons systeem automatisch een tijdelijk wachtwoord naar je e-mailadres. Dit wachtwoord kun je later zelf aanpassen bij je gegevens in 'Mijn theater'. Let op: het gebeurt regelmatig dat onze mails in spamfilters terechtkomen. Check daarom even je spam/ongewenste e-mails als je geen e-mail ontvangen hebt.

Heb je nog geen account bij de Leidse Schouwburg - Stadsgehoorzaal?
Dan kun je een nieuw account aanmaken. Door op ‘Mijn Theater’ en dan ‘Ik wil een account aanmaken’ te klikken krijg je een inlogscherm waar je je persoonlijke gegevens kan invullen.

Hoeveel kaarten kan ik bestellen?
Op dit moment kun je in principe zoveel kaarten tegelijk bestellen als je wilt, al is er bij snel uitverkopende voorstellingen een maximum. Dit maximum wordt op de website kenbaar gemaakt. Je kunt kiezen voor kaarten naast elkaar of kaarten waarbij 1,5 meter afstand tussen stoelen wordt gehouden.

Afrekenen
In het afrekenscherm kun je aangeven op welke manier je wil betalen. Dit kan met iDeal, Creditcard of Podium Cadeaukaart. Ook als je een digitaal tegoed hebt kun je dit in deze stap gebruiken door 'ja' te selecteren onderaan in stap 6. Wanneer de betaling is geslaagd krijg je een reserveringsbevestiging en de e-tickets toegezonden per mail. Als je ervoor heeft gekozen om je kaarten via de post te ontvangen streven wij ernaar deze binnen twee weken bij je te laten bezorgen.

Waar kan ik mijn digitale tegoed inzien? 
Je digitale tegoed kun je terugvinden in uw account op onze website. Dit doe je door rechtsboven op Mijn Theater te klikken. Dan kies je ‘Inloggen met een account’. Heb je nog nooit ingelogd? Kies dan ‘Wachtwoord vergeten?’. Gebruik altijd het e-mailadres waarmee je ook de bestelling hebt gedaan. 


Ik heb geen account, hoe kom ik dan toch bij mijn tickets/digitale tegoed? 
Zodra je tickets boekt maken wij automatisch een account aan met je e-mailadres. Heb je dit nog nooit gebruikt? Kies dan voor ‘Wachtwoord vergeten?’, dan krijgt je een wachtwoord toegestuurd. 

Hoe gebruik ik mijn digitale tegoed? 
Je kunt je digitale tegoed gebruiken in stap 6 van het bestelproces. Onderaan kun je ervoor kiezen jouw digitale tegoed te gebruiken om mee te betalen. Je hoeft het tegoed niet in één keer op te maken. Is het niet voldoende? Dan kun je bijbetalen met één van de andere betaalmethodes. 

Let op! Soms moet je iets naar beneden scrollen of de mogelijkheid om met een digitaal tegoed te betalen te zien staan.

Kaarten kwijt?
Je kunt je kaarten altijd terugvinden in je Mijn Theater account. Mocht je je kaarten dus kwijt zijn of niet kunnen vinden, kun je ze hier opnieuw downloaden. Log in met het e-mailadres waarop je deze mail ontvangen hebt. Weet je je wachtwoord niet meer? Klik dan op 'Wachtwoord vergeten'. 

De voorstelling is uitverkocht. Is er een wachtlijst? 
Het komt natuurlijk wel eens voor dat je heel graag naar een voorstelling wilt die helaas al is uitverkocht. Om toch in aanmerking te komen voor zo’n voorstelling hebben wij altijd een wachtlijst, waarop je je naam en telefoonnummer kunt invullen. Mochten er kaarten beschikbaar komen dan benaderen telefonisch we de eerstvolgende op de wachtlijst. Klik hier en lees meer over de voorwaarden. 

 

 

2. Ik ga naar een voorstelling


Hoe lang van tevoren is het theater geopend?
De deuren van de hoofdingang gaan altijd maximaal een half uur voor aanvang open. Niet eerder (om drukte in de foyer en gangen te voorkomen) en niet later (om drukte bij de deur te voorkomen). Bij binnenkomst word je direct naar een zitplaats in de zaal geleid. 

Kan ik ook ter plekke nog een kaartje kopen?
De kaartverkoopbalie is vanwege de corona-maatregelen alleen een half uur voor aanvang van een voorstelling geopend. We vragen je om kaarten vooraf via de website te bestellen. Of stuur een mail naar: kaartverkoop@leidseschouwburg-stadsgehoorzaal.nl. Mail alsjeblieft tijdig, we lezen deze mailbox tijdens openingstijden van de kassa.

Ik heb een kaartje gekocht, maar ik heb gezondheidsklachten of een huisgenoot met koorts op de dag van de voorstelling. Wat moet ik doen?
Als je last hebt van onderstaande klachten op de dag van de voorstelling, laat je dat weten via kaartverkoop@leidseschouwburg-stadsgehoorzaal.nl. Je kunt dan niet naar de voorstelling komen, maar mag de kaarten inruilen voor een nieuwe voorstelling of digitaal tegoed.

  1. Heb je verkoudheidsklachten, zoals neusverkoudheid, loopneus, keelpijn, lichte hoest of verhoging (tot 38 graden Celsius)? Blijf thuis!  
  2. Heb je verkoudheidsklachten en koorts (boven 38 graden Celsius) en/of benauwdheid? Blijf thuis, en dat is ook van toepassing op huisgenoten

Welke maatregelen zijn er genomen zodat iedereen voldoende afstand van elkaar kan houden?
We hebben voor al onze theater- en concertzalen uiteenlopende maatregelen genomen waardoor onze bezoekers, onze medewerkers en onze artiesten minimaal 1,5 meter afstand van elkaar kunnen houden. Enkele van deze maatregelen zijn:

  • Er zijn aangepaste routes gecreëerd waardoor je met zo min mogelijk oponthoud naar de plek in de zaal geleid wordt;
  • Alle beschikbare stoelen hebben altijd een afstand van minimaal 1,5 meter; je zit alleen direct naast iemand uit je eigen huishouden of sociale eenheid, zoals een gezin, partners of huisgenoot. Bezoek je de voorstelling met iemand uit een ander huishouden, bestel dan elk apart je kaart of geef in het bestelproces aan dat je op afstand van elkaar wil zitten;
  • Bij de ingang van het theater wordt bij iedere bezoeker een gezondheidscheck uitgevoerd;
  • We leven de algemene hygiënevoorschriften van het RIVM na. Er is in de Leidse Schouwburg en Stadsgehoorzaal een ruime verspreiding van desinfecterende handgel, zeeppompjes en papieren handdoekjes.

Moet ik testen voor toegang?
(antwoord op 21-7-21): Vooralsnog hebben wij geen voorstellingen tot begin september. Door de 1,5 meter maatregelen is nu testen voor toegang nog niet aan de orde – maar gelden de gezondheidscheck en richtlijnen. Wij volgen de adviezen van onze brancheorganisaties voor de openstelling vanaf september 2021.

Als je nog iets wil vragen, helpen we je graag verder via kaartverkoop@leidseschouwburg-stadsgehoorzaal.nl.

 

3. In de zaal

Naast wie mag ik zitten in de zaal?
Personen die gezamenlijk een huishouden voeren of een sociale eenheid vormen, zoals een gezin, partners of huisgenoten kunnen naast elkaar zitten in de zaal. Bezoek je de voorstelling met iemand waar je afstand van moet houden, dan kun je dit in het bestelproces aangeven, zodat wij er ter plekke voor zorgen dat er voldoende ruimte in de zaal is om afstand te kunnen bewaren. NB: helaas is het ivm capaciteitsberekeningen niet mogelijk pas in de zaal te kiezen voor 1,5 meter, dat kan alleen bij het bestellen van kaarten.

Waar zit ik straks in de zaal?
Bij het kopen van een kaartje voor de voorstelling kies je een rang. De kaarten worden zonder rij- en stoelnummer aan je toegestuurd. Bij binnenkomst in de theaterzaal krijg je een plekje met de juiste rang, in de zaal toegewezen, door een van onze medewerkers. We houden hierbij rekening met huishoudens en voldoende afstand. 

Is het veilig om naar het theater te gaan?
Regelmatig wordt ons de vraag gesteld hoe het zit met onze luchtsystemen. In de Leidse Schouwburg en Stadsgehoorzaal wordt de lucht continu vanaf buiten aangezogen en gefilterd. 
Wij zorgen er op alle plaatsen voor dat je overal anderhalve meter afstand van anderen kunt houden. Natuurlijk ligt daar ook een verantwoordelijkheid bij onze gasten zelf: wees er zelf ook altijd bedacht op dat je afstand van anderen houdt.

Moet ik een mondkapje op?
Vanaf juni 2021 is een mondkapje niet langer verplicht. Je bent vrij zelf te kiezen of je dit prettig vindt of niet.

 

4. De faciliteiten

Hoe lang van tevoren zijn de Leidse Schouwburg en de Stadsgehoorzaal geopend?
De deuren van de hoofdingang gaan altijd een half uur voor aanvang open. We willen je vragen niet eerder te komen, liefst twintig minuten voor aanvang. 

Is de bar geopend?
Nee, de bar is gesloten. Bij sommige voorstellingen zullen er vooraf of na afloop drankjes klaarstaan die je zelf kan pakken. Ons Grand Café is wel geopend, check voor openingstijden de website: grandcafevanthuis.nl

Kan ik gebruikmaken van het toilet?
Je mag gebruik maken van het toilet. De toiletten worden gereinigd vooraf en na afloop van de voorstellingen. Houdt er tijdens de voorstelling rekening mee, dat je na een toiletbezoek een plek achter in de zaal wordt toegewezen.

Kan ik na de voorstelling blijven napraten in de foyer?
In deze periode is het in de Leidse Schouwburg en de Stadsgehoorzaal niet mogelijk om na de voorstelling nog na te praten.

Kan ik voorafgaand/na afloop van de voorstelling dineren in het theater?
Je bent van harte welkom bij Grand Café Van ‘t Huis, het nieuwe café én restaurant aan de Catharinahof, bereikbaar via de Catharinasteeg. Als je zeker wil zijn van een tafel vergeet dan niet van tevoren te reserveren info@grandcafevanthuis.nl

Kan ik mijn handen desinfecteren? 
Ja, op meerdere plekken in de Leidse Schouwburg en Stadsgehoorzaal staan zuilen met desinfecterende handgel. De algemene hygiënevoorschriften van het RIVM worden nageleefd: er is dus ruime verspreiding van desinfecterende handgel, zeeppompjes en papieren handdoekjes.

Is er een gezondheidscheck bij binnenkomst?
Ja, bij de hoofdingang worden de onderstaande vijf vragen gesteld. Indien je één van de vragen met ‘ja’ beantwoord kun je de voorstelling niet bezoeken.

  1. Had je een of meerdere van deze klachten in de afgelopen 24 uur?
    - Hoesten
    - Neusverkoudheid
    - Koorts vanaf 38 graden
    - Benauwdheidsklachten
  2. Heb je op dit moment een huisgenoot met koorts en/of benauwdheidsklachten?
  3. Heb je het nieuwe coronavirus gehad en is dit de afgelopen 7 dagen vastgesteld?
  4. Heb je een huisgenoot/gezinslid met het nieuwe coronavirus en heb je in de afgelopen 14 dagen contact met hem/haar gehad terwijl hij/zij nog klachten had?
  5. Ben je in thuisisolaties omdat je direct contact hebt gehad met iemand waarbij het nieuwe coronavirus is vastgesteld?

Indien dit het geval is, kan je de voorstelling helaas niet bezoeken. Ook als je een huisgenoot hebt met koorts of benauwdheid wordt je verzocht thuis te blijven.

Is de garderobe geopend? 
Ja, de garderobe is geopend. Volg hiervoor de route naar de garderobe. Onze medewerkers dragen handschoenen voor het aannemen van jouw jas. Volg bij het ophalen van de jas de route en hou 1,5 meter afstand bij de rij tijdens het ophalen na de voorstelling.

 

5. Kortingen en acties

Ik ben student. Krijg ik korting? 
Studenten (t/m 25 jaar) mogen last-minute voor slechts €12,50 naar voorstellingen op basis van beschikbaarheid. Je kunt je een half uur voor aanvang melden met je collegekaart bij de kassa op de plek waar de voorstelling plaats zal vinden. 

Welke cadeaukaarten kan ik gebruiken? 
Wij accepteren de Podium Cadeaukaart. De kaart is drie jaar geldig. Je kunt de Podium Cadeaukaart zowel aan de kassa, telefonisch of via onze website verzilveren bij het afrekenen van je geselecteerde(n) voorstelling(en). Ook accepteren wij nog steeds de papieren Concert- en Theaterbonnen (zelfs de papieren bonnen waar nog guldens op staan!). Deze kunnen echter wel alleen aan de kassa worden ingewisseld.  
 
Ik ben lid van We Are Public. Hoe gaat dat in zijn werk? 
Wat fijn, je bent officieel een cultuuroptimist! Wij proberen altijd een zo’n gevarieerd mogelijk aanbod te maken met voorstellingen, theatercolleges en concerten om met je We Are Public pas te bezoeken. Kijk op de website van We Are Public om te zien welke voorstellingen mee doen. Laat op die website vooral weten of je geïnteresseerd bent in de voorstelling door een hartje te geven, zodat we al een kleine inschatting kunnen maken op hoeveel We Are Public bezoekers we kunnen rekenen. 
 
Op de dag dat de voorstelling plaatsvindt krijg je bij de kassa een half uur voor aanvang op vertoon van je lidmaatschapspas een toegangskaartje. Normaal is dit vanaf 13.00 uur s'middags maar vanwege corona zijn we in deze tijden niet extra geopend alleen een half uur voor aanvang van de voorstelling. Zonder pas of met alleen een foto van de pas op je telefoon kunnen wij helaas geen kaartje voor je inboeken. 
 
Klik hier voor meer informatie over We Are Public.  
 
Ik wil met mijn kinderen naar de voorstelling. Krijg ik een aangepast tarief? 
Bij verschillende (jeugd)voorstellingen staat een kinderprijs. Deze geldt voor kinderen t/m 12 jaar. Het kan zijn dat je bij de kaartcontrole gevraagd wordt om de leeftijd van je kind aan te tonen. Voor iedere bezoeker moet een eigen stoelen gereserveerd worden, ongeacht of het kind op de schoot van de begeleider plaatsneemt. 
 
Kinderen t/m 2 jaar worden niet toegelaten in de zaal (met uitzonderingen van speciale peuterconcerten etc.). Voor vragen hierover kun je contact opnemen met de kaartverkoop. 
 
Hoe streng is de leeftijdsindicatie van een voorstelling? 
Wij geven bij sommige voorstellingen en concerten een leeftijdsindicatie. Dit is niet omdat bezoekers die jonger zijn dan de indicatie niet naar binnen mogen, maar om een inschatting te maken voor wie het goed te volgen is. Bij jeugdvoorstellingen 6+ kan een voorstelling voor jongere kinderen bijvoorbeeld te spannend zijn. Bij voorstellingen en concerten met 16+ is deze leeftijdsindicatie wél bindend.