Veelgestelde vragen

Wat moet je weten voor je bezoek aan de Leidse Schouwburg en Stadsgehoorzaal?

For english click here.

Wij begrijpen dat je vragen hebt over jouw bezoek aan de Leidse Schouwburg of de Stadsgehoorzaal. Hieronder proberen we deze vragen – van het coronatoegangsbewijs tot de luchtventilatie – te beantwoorden.

Heb je na het lezen van onderstaande informatie nog vragen? Neem dan contact op met onze afdeling kaartverkoop via kaartverkoop@leidseschouwburg-stadsgehoorzaal.nl of door op maandag of donderdag te bellen tussen 9.00 en 12.00 uur op 071 516 3881.

Veiligheid voorop

Uiteraard staat de veiligheid van bezoekers en medewerkers voorop. We volgen de richtlijnen van de overheid en het RIVM. En natuurlijk zijn we zelf ook ervaren in hoe we veilig en prettig bezoekers kunnen verwelkomen. We hebben je hulp daar wel bij nodig, en er zijn een paar belangrijke voorwaarden. Zo is het noodzakelijk om vooraf online je kaarten te reserveren, zijn er duidelijke looproutes, aangepaste zaalplattegronden, voorkomen we dat deurknoppen aangeraakt moeten worden bij toiletten en maken we veelvuldig schoon. Lees ons volledige protocol hier.

Let op! Je zit niet langer op anderhalve meter van andere bezoekers. Momenteel hanteren we tweederde van de zaalcapaciteit en vanaf 25 september zullen de artiesten weer voor volle zalen spelen.

 

Veelgestelde vragen

Er zijn vijf categorieën vragen:

1. Online kaarten bestellen

2. Ik ga naar een voorstelling

3. In de zaal

4. De faciliteiten

5. Kortingen en acties

 

1. Online kaarten bestellen

Hoe bestel ik mijn kaarten online?
Via www.leidseschouwburg-stadsgehoorzaal.nl kun je 24 uur per dag kaarten kopen. Via de knop 'Bestel kaarten' bij de voorstellingen kom je in een inlogscherm.

Heb je al een account bij de Leidse Schouwburg - Stadsgehoorzaal?
Je kunt inloggen met het e-mailadres dat bij ons bekend is en met het wachtwoord dat je hebt aangemaakt bij eerdere internetreserveringen. Heb je nog geen wachtwoord, maar is je mailadres wel bij ons bekend? Kies dan Wachtwoord vergeten. Op dat moment stuurt ons systeem automatisch een tijdelijk wachtwoord naar je e-mailadres. Dit wachtwoord kun je later zelf aanpassen bij je gegevens in 'Mijn theater'. Let op: het gebeurt regelmatig dat onze mails in spamfilters terechtkomen. Check daarom even je spam/ongewenste e-mails als je geen e-mail ontvangen hebt.

Heb je nog geen account bij de Leidse Schouwburg - Stadsgehoorzaal?
Dan kun je een nieuw account aanmaken. Door op ‘Mijn Theater’ en dan ‘Ik wil een account aanmaken’ te klikken krijg je een inlogscherm waar je je persoonlijke gegevens kan invullen.

Hoeveel kaarten kan ik bestellen?
Op dit moment kun je in principe zoveel kaarten tegelijk bestellen als je wilt, al is er bij snel uitverkopende voorstellingen een maximum. Dit maximum wordt op de website kenbaar gemaakt. Je zit niet meer op 1,5 meter afstand van anderen.

Afrekenen
In het afrekenscherm kun je aangeven op welke manier je wil betalen. Dit kan met iDeal, Creditcard of Podium Cadeaukaart. Ook als je een digitaal tegoed hebt kun je dit in deze stap gebruiken door 'ja' te selecteren onderaan in stap 6. Wanneer de betaling is geslaagd krijg je een reserveringsbevestiging en de e-tickets toegezonden per mail. Als je ervoor heeft gekozen om je kaarten via de post te ontvangen streven wij ernaar deze binnen twee weken bij je te laten bezorgen.

Waar kan ik mijn digitale tegoed inzien? 
Je digitale tegoed kun je terugvinden in uw account op onze website. Dit doe je door rechtsboven op Mijn Theater te klikken. Dan kies je ‘Inloggen met een account’. Heb je nog nooit ingelogd? Kies dan ‘Wachtwoord vergeten?’. Gebruik altijd het e-mailadres waarmee je ook de bestelling hebt gedaan. 


Ik heb geen account, hoe kom ik dan toch bij mijn tickets/digitale tegoed? 
Zodra je tickets boekt maken wij automatisch een account aan met je e-mailadres. Heb je dit nog nooit gebruikt? Kies dan voor ‘Wachtwoord vergeten?’, dan krijgt je een wachtwoord toegestuurd. 

Hoe gebruik ik mijn digitale tegoed? 
Je kunt je digitale tegoed gebruiken in stap 6 van het bestelproces. Onderaan kun je ervoor kiezen jouw digitale tegoed te gebruiken om mee te betalen. Je hoeft het tegoed niet in één keer op te maken. Is het niet voldoende? Dan kun je bijbetalen met één van de andere betaalmethodes. 

Let op! Soms moet je iets naar beneden scrollen of de mogelijkheid om met een digitaal tegoed te betalen te zien staan.

Kaarten kwijt?
Je kunt je kaarten altijd terugvinden in je Mijn Theater account. Mocht je je kaarten dus kwijt zijn of niet kunnen vinden, kun je ze hier opnieuw downloaden. Log in met het e-mailadres waarop je deze mail ontvangen hebt. Weet je je wachtwoord niet meer? Klik dan op 'Wachtwoord vergeten'. 

De voorstelling is uitverkocht. Is er een wachtlijst? 
Het komt natuurlijk wel eens voor dat je heel graag naar een voorstelling wilt die helaas al is uitverkocht. Om toch in aanmerking te komen voor zo’n voorstelling hebben wij altijd een wachtlijst, waarop je je naam en telefoonnummer kunt invullen. Mochten er kaarten beschikbaar komen dan benaderen telefonisch we de eerstvolgende op de wachtlijst. Klik hier en lees meer over de voorwaarden. 

Waarom kan ik bij sommige voorstellingen en concerten wel, en bij andere voorstellingen en concerten niet mijn stoel in de zaal kiezen?
Door de coronapandemie kwam de programmering van het najaar van 2021 heel anders tot stand dan we gewend zijn. Sommige voorstellingen en concerten zijn in verkoop gegaan in de verwachting dat in het najaar nog diverse coronamaatregelen van kracht zouden zijn. Voor deze voorstellingen en concerten kun je geen eigen stoel in de zaal kiezen. Voor deze voorstellingen en concerten kies je alleen een rang. Voor andere voorstellingen die later in de verkoop zijn gegaan (vanaf 1 november, m.u.v klassiek) is wel al rekening gehouden met de versoepelde maatregelen. Voor deze concerten kun je wel jouw stoel in de zaal kiezen. Helaas is het niet mogelijk om, als de verkoop begonnen is, een concert zonder vaste stoelen om te zetten naar een concert waarvoor je wel een stoel kunt kiezen. Gelukkig kun je wel altijd kiezen op welke rang je wilt zitten.

  

2. Ik ga naar een voorstelling

Hoe lang van tevoren is het theater geopend?
De deuren van de hoofdingang gaan altijd maximaal een 45 minuten voor aanvang open. Niet eerder (om drukte in de foyer en gangen te voorkomen) en niet later (om drukte bij de deur te voorkomen). 

Kan ik ook ter plekke nog een kaartje kopen?
De kaartverkoopbalie is vanwege de coronamaatregelen alleen een half uur voor aanvang van een voorstelling geopend. We vragen je om kaarten vooraf via de website te bestellen. Of stuur een mail naar: kaartverkoop@leidseschouwburg-stadsgehoorzaal.nl. Mail alsjeblieft tijdig, we lezen deze mailbox tijdens openingstijden van de kassa.

Ik heb een kaartje gekocht, maar ik heb gezondheidsklachten of een huisgenoot met koorts op de dag van de voorstelling. Wat moet ik doen?
Als je last hebt van onderstaande klachten op de dag van de voorstelling, laat je dat uiterlijk 2 uur voor aanvang weten via kaartverkoop@leidseschouwburg-stadsgehoorzaal.nl. Je kunt dan niet naar de voorstelling komen, maar mag de kaarten inruilen voor een nieuwe voorstelling of digitaal tegoed (er wordt wel € 2,50 per kaart annuleringskosten in rekening gebracht).

  1. Heb je verkoudheidsklachten, zoals neusverkoudheid, loopneus, keelpijn, lichte hoest of verhoging (tot 38 graden Celsius)? Blijf thuis!  
  2. Heb je verkoudheidsklachten en koorts (boven 38 graden Celsius) en/of benauwdheid? Blijf thuis, en dat is ook van toepassing op huisgenoten.

Welke maatregelen zijn er genomen voor een veilig ontvangst?
We hebben voor al onze theater- en concertzalen uiteenlopende maatregelen genomen waardoor we onze bezoekers, onze medewerkers en onze artiesten zo veilig mogelijk kunnen ontvangen.

  • We vragen om de QR-code in je CoronaCheck-app. Bezoekers van 13 jaar en ouder moeten vanaf 17 september bij de ingang van het gebouw een zogenaamd coronatoegangsbewijs kunnen tonen. Dit kan een negatieve testuitslag zijn (LET OP: uitsluitend testresultaten via Testen voor Toegang worden geaccepteerd), een vaccinatiebewijs of een bewijs dat je hersteld bent van corona. 
  • We leven de algemene hygiënevoorschriften van het RIVM na. Er is in de Leidse Schouwburg en Stadsgehoorzaal een ruime verspreiding van desinfecterende handgel, zeeppompjes en papieren handdoekjes.

Kan mij de toegang tot de Leidse Schouwburg of Stadsgehoorzaal geweigerd worden?
Vanaf 17 september 2021 moeten bezoekers van 13 jaar en ouder bij de ingang een bewijs van vaccinatie/testen/herstel tonen. Zonder geldig coronatoegangsbewijs zal de toegang tot het gebouw geweigerd worden.

Wat als ik gezondheidsklachten heb op de dag van het concert?
Als je gezondheidsklachten hebt op de dag van de voorstelling of het concert, verzoeken we je om zo snel mogelijk, maar uiterlijk 2 uur voor aanvang van de voorstelling of het concert, contact op te nemen met onze kaartverkoop via kaartverkoop@leidseschouwburg-stadsgehoorzaal.nl. Wij zetten het bedrag van je kaarten minus € 2,50 annuleringskosten per kaart om in een digitaal tegoed dat onbeperkt geldig is.

 

3. In de zaal

Is het veilig om naar het theater te gaan?
Regelmatig wordt ons de vraag gesteld hoe het zit met onze luchtsystemen. In de Leidse Schouwburg en Stadsgehoorzaal wordt de lucht continu vanaf buiten aangezogen en gefilterd. Natuurlijk ligt er ook een verantwoordelijkheid bij onze gasten zelf: blijf thuis als je klachten hebt en probeer afstand te houden waar mogelijk.

Moet ik een mondkapje op?
Vanaf juni 2021 is een mondkapje niet langer verplicht. Het kan zijn dat je in de zaal en bij de toiletten mensen moet passeren, voel je vrij om een mondkapje te dragen als je dat zelf prettig vindt.

Hoe worden de gebouwen schoongemaakt?
Naast de reguliere schoonmaak van het hele gebouw zorgen de Leidse Schouwburg – Stadsgehoorzaal voorafgaand aan jouw bezoek voor intensieve schoonmaak van contactoppervlakken, zoals deurknoppen, trapleuningen en liftknoppen.

Wat zijn de maatregelen wat betreft ventilatie?
Zowel de Leidse Schouwburg en de Stadsgehoorzaal hebben een luchtverversingssysteem dat voortdurend frisse lucht van buiten naar binnen voert en de lucht uit de zalen afvoert naar buiten. Dit zorgt ervoor dat binnen geen recirculatie van de lucht plaatsvindt. Er wordt dus geen 'gebruikte' lucht opnieuw de zaal of het gebouw ingeblazen. De luchtverversing vindt bovendien op maximale snelheid plaats. Met deze maatregelen doen wij het maximale om te voorkomen dat het virus zich via de luchtbehandeling zou kunnen verspreiden.

4. De faciliteiten

Hoe lang van tevoren zijn de Leidse Schouwburg en de Stadsgehoorzaal geopend?
De deuren van de hoofdingang gaan 45 minuten voor aanvang open.  

Is de bar geopend?
Nee, de bar is voorlopig gesloten. Bij de meeste voorstellingen zullen er vooraf drankjes klaarstaan die je zelf kan pakken. Ons Grand Café is wel geopend, check voor openingstijden de website: grandcafevanthuis.nl

Kan ik gebruikmaken van het toilet?
Je mag gebruik maken van het toilet. De toiletten worden gereinigd vooraf en na afloop van de voorstellingen.

Kan ik na de voorstelling blijven napraten in de foyer?
Volgens de huidige coronaregels is het in de Leidse Schouwburg en de Stadsgehoorzaal voorlopig niet mogelijk om na de voorstelling nog na te praten. Dit kan wel in het Grand Café Van 't Huis bij de Stadsgehoorzaal. 

Kan ik voorafgaand/na afloop van de voorstelling dineren in het theater?
Je bent van harte welkom bij Grand Café Van ‘t Huis, het nieuwe café én restaurant aan de Catharinahof, bereikbaar via de Catharinasteeg. Als je zeker wil zijn van een tafel vergeet dan niet van tevoren te reserveren info@grandcafevanthuis.nl

Kan ik mijn handen desinfecteren? 
Ja, op meerdere plekken in de Leidse Schouwburg en Stadsgehoorzaal staan zuilen met desinfecterende handgel. De algemene hygiënevoorschriften van het RIVM worden nageleefd: er is dus ruime verspreiding van desinfecterende handgel, zeeppompjes en papieren handdoekjes.

Is er een gezondheidscheck bij binnenkomst?
Nee, dit is niet meer nodig. Wel vragen we je om een coronatoegangsbewijs via de CoronaCheck-app.

Is de garderobe geopend? 
Vooralsnog blijft de garderobe gesloten totdat de overheid besluit dat het houden van anderhalve meter in foyers niet langer noodzakelijk is. Je mag je jas mee de zaal in nemen. 

 

5. Kortingen en acties

Ik ben student. Krijg ik korting? 
Studenten (t/m 25 jaar) mogen last-minute voor slechts € 10 naar voorstellingen op basis van beschikbaarheid. Lees hier meer over studentenkorting.

Welke cadeaukaarten kan ik gebruiken? 
Wij accepteren de Podium Cadeaukaart. De kaart is drie jaar geldig. Je kunt de Podium Cadeaukaart zowel aan de kassa, telefonisch of via onze website verzilveren bij het afrekenen van je geselecteerde(n) voorstelling(en). Ook accepteren wij nog steeds de papieren Concert- en Theaterbonnen (zelfs de papieren bonnen waar nog guldens op staan!). Deze kunnen echter wel alleen aan de kassa worden ingewisseld.  
 
Ik ben lid van We Are Public. Hoe gaat dat in zijn werk? 
Wat fijn, je bent officieel een cultuuroptimist! Wij proberen altijd een zo’n gevarieerd mogelijk aanbod te maken met voorstellingen, theatercolleges en concerten om met je We Are Public pas te bezoeken. Kijk op de website van We Are Public om te zien welke voorstellingen mee doen. Laat op die website vooral weten of je geïnteresseerd bent in de voorstelling door een hartje te geven, zodat we al een kleine inschatting kunnen maken op hoeveel We Are Public bezoekers we kunnen rekenen. 
 
Op de dag dat de voorstelling plaatsvindt krijg je bij de kassa een half uur voor aanvang op vertoon van je lidmaatschapspas een toegangskaartje. Normaal is dit vanaf 13.00 uur s'middags maar vanwege corona zijn we in deze tijden niet extra geopend alleen een half uur voor aanvang van de voorstelling. Zonder pas of met alleen een foto van de pas op je telefoon kunnen wij helaas geen kaartje voor je inboeken. 
 
Klik hier voor meer informatie over We Are Public.  
 
Ik wil met mijn kinderen naar de voorstelling. Krijg ik een aangepast tarief? 
Bij verschillende (jeugd)voorstellingen staat een kinderprijs. Deze geldt voor kinderen t/m 12 jaar. Het kan zijn dat je bij de kaartcontrole gevraagd wordt om de leeftijd van je kind aan te tonen. Voor iedere bezoeker moet een eigen stoelen gereserveerd worden, ongeacht of het kind op de schoot van de begeleider plaatsneemt. Kinderen t/m 2 jaar worden niet toegelaten in de zaal (met uitzonderingen van speciale peuterconcerten etc.). Voor vragen hierover kun je contact opnemen met de kaartverkoop. 
 
Hoe streng is de leeftijdsindicatie van een voorstelling? 
Wij geven bij sommige voorstellingen en concerten een leeftijdsindicatie. Dit is niet omdat bezoekers die jonger zijn dan de indicatie niet naar binnen mogen, maar om een inschatting te maken voor wie het goed te volgen is. Bij jeugdvoorstellingen 6+ kan een voorstelling voor jongere kinderen bijvoorbeeld te spannend of te ingewikkeld zijn. Bij voorstellingen en concerten met 16+ is deze leeftijdsindicatie wél bindend.