Skip navigatie
FOTO: © Opéra théâtre Equilibre Fribourg 01 novembre 2016
naar agenda
Bestellen

Muziektheater

Hoor bij ons!

BarokOpera Amsterdam

Queen Mary

  • Datum
    wo 18 feb 2026
  • Tijd
    20.15 uur
  • Locatie
    Leidse Schouwburg
  • Euro Streamline Icon: https://streamlinehq.com
    Prijs
    € 39,00
  • Inclusief
    Drankje
Nederlands English
programma & musici

BarokOpera Amsterdam  |  Frédérique Chauvet  leiding  |  Sybrand van der Werf  regie en teksten

Purcell  Queen Mary

BarokOpera Amsterdam brengt een opera over de Engelse vorstin Queen Mary en haar Nederlandse echtgenoot, Willem III van Oranje, gezien vanuit de ogen van de hofcomponist Henry Purcell.

Inleiding

Bij deze voorstelling zit een inleiding, drie kwartier voor aanvang. Kaarten zijn gratis te reserveren tijdens het bestelproces. Er is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar, dus wees er snel bij.

BarokOpera Amsterdam

BarokOpera Amsterdam maakt hedendaagse voorstellingen met muziek van twee à drie eeuwen geleden. Zij maken voorstellingen die in de geest recht doet aan de intentie van de oorspronkelijke makers, maar in de vormgeving en benadering toegesneden is op het publiek van nu. Met spectaculaire acrobatie en dans brengen hun voorstellingen het spektakel en vermaak waar het publiek destijds ook verzot op was. BarokOpera Amsterdam is toegankelijk, origineel en het orkest onder leiding van Frédérique Chauvet speelt prachtig. Eerder voerde BarokOpera Amsterdam Queen Mary ook al op, toen was de pers zeer lovend:

“…een nieuwe semi-opera uit Purcells oeuvre gedistilleerd. In mijn ogen een geniaal staaltje werk.” – Operamagazine

“Simply and happily enjoyable on all fronts.” – Bachtrack

Purcells Queen Mary

BarokOpera Amsterdam neemt het publiek mee op een meeslepende muzikale reis naar het hof van koning-stadhouder Willem III van Oranje en koningin Mary Stuart II. In Queen Mary komt de muziek van Henry Purcell tot leven in de sfeer waarin zij ooit werd geschreven, een wereld vol liefde, macht en vergankelijkheid. Vier zangers en negen barokinstrumentalisten voeren je terug naar het einde van de 17e eeuw. In geestige en ontroerende dialogen – gebaseerd op authentieke brieven en geschriften – ontvouwt zich het verhaal van een koningspaar dat balanceerde tussen politieke plicht en persoonlijke emotie.

Purcell schreef zijn muzikale meesterwerken voor “William and Mary”: odes, fanfares en treurmuziek waarin de echo van hun leven doorklinkt. Van het glanzende trompetgeschal bij Willems overwinningen tot de verstilde troost van de Funeral Music for Queen Mary. Elke noot ademt een tijd waarin Engeland en Nederland elkaar vonden in ambitie en idealen. Beleef deze gepassioneerde voorstelling en laat je raken door de muziek die 330 jaar geleden harten veroverde en dat nog altijd doet.

program and musicians

BarokOpera Amsterdam  |  Frédérique Chauvet  director

Händel  Acis en Galatea

BarokOpera Amsterdam, our resident opera company, presents Handel’s favorite opera Acis and Galatea, based on the story from Ovid’s Metamorphoses.

BarokOpera Amsterdam
BarokOpera Amsterdam creates contemporary productions using music from two to three centuries ago. Their performances honor the spirit and intention of the original creators, while the staging and approach are tailored to today’s audiences.

With spectacular acrobatics and dance, their productions bring the kind of spectacle and entertainment that audiences of the past also adored. BarokOpera Amsterdam is accessible, original, and the orchestra under the direction of Frédérique Chauvet performs beautifully.

BarokOpera Amsterdam has performed Acis and Galatea before, receiving high praise from the press:

Opera magazine praised the “soothing intimacy (…) a delicate performance, rich in nuance.”

Joep Stapel wrote in NRC: “lively and responsive (…) the musical integrity provided a pleasant contrast to the curiosities on stage.” And La Liberté Fribourg described it as “a subtle and restrained version, a feel-good experience for the audience (…) with sparkling and finely crafted contributions under the baton of Frédérique Chauvet.”

Handel’s Acis and Galatea
Love has always fascinated humankind, including in eighteenth-century Europe. Acis and Galatea is a “pastoral opera,” a somewhat lighter genre, yet it carries the intense, poignant traces of the world of Henry Purcell, the maestro of England, Handel’s adopted homeland.

In idyllic Sicily lives the nymph Galatea, deeply in love with the shepherd Acis. But the lovers have scarcely any time to let their love blossom before a rival suitor appears: the cyclops Polyphemus. Galatea rejects the monster’s advances, and Acis challenges him. In response, the enraged Polyphemus hurls a boulder at them, crushing Acis. From the blood seeping out from under the rock, Galatea causes a clear stream to spring forth—one that will forever bear her beloved’s name.