Word jij onze nieuwe stagiair?
Voor het nieuwe schooljaar zijn we op de afdeling Marketing en Communicatie, maar ook op Sales en Events & (podium)Techniek op zoek naar nieuwe stagiairs! Ben je nieuwsgierig naar wat er achter de schermen van theater gebeurt, wil je leren welke strategie je kan toepassen voor het verhogen van de ticketverkoop voor voorstellingen of wil je leren hoe je nieuwe leads creëert? Kom dan stage bij ons lopen!
We beloven dat je een hele gezellige en leerzame tijd tegemoet gaat. Maar… Neem dit niet alleen van ons aan. Om je een beeld te geven over hoe het is om stage te lopen bij de Leidse Schouwburg – Stadsgehoorzaal hebben we stagiairs gevraagd om over hun ervaringen te vertellen. Lees het hieronder!
-
FOTO: © Luca Borst - Stagiaire Sales en Events (2024)
-
FOTO: © Wies ter Heide - Marketing & Communicatie stagiaire
Eigenlijk wist ik niet helemaal wat ik kon verwachten omdat ik nog niet zo bekend was met de theaterwereld. Wel had ik verwacht om veel nieuwe dingen te leren en mee te maken en dat is ook echt wel gebeurd!
Was stagelopen bij de Leidse Schouwburg – Stadsgehoorzaal wat je verwachtte?
Annelies: Eigenlijk wist ik niet helemaal wat ik kon verwachten omdat ik nog niet zo bekend was met de theaterwereld. Wel had ik verwacht om veel nieuwe dingen te leren en mee te maken en dat is ook echt wel gebeurd. Het werk zelf vond ik ook heel leuk omdat je een kijkje achter de schermen krijgt bij wat er op het podium staat, zelfs als je op de marketingafdeling stageloopt, omdat je je bezighoudt met de shows die er komen.
Luca: Ik had van tevoren een heel vaag beeld van wat ik moest verwachten van mijn stageperiode bij de Leidse Schouwburg – Stadsgehoorzaal en wat mijn dagelijkse werkzaamheden zouden zijn. Maar, ik moet zeggen dat het wel mijn verwachtingen heeft overtroffen. Het is vooral een zeer leerzame stageperiode geweest voor mij, ik heb kunnen ontdekken welke onderdelen ik leuk vind aan het vak evenementmanagement. Wat mij erg verbaasde, was de verantwoordelijkheden en mogelijkheden die je krijgt als stagiairs binnen het bedrijf. Dit geeft erg veel kansen om te leren en ondanks dat je soms in het diepe wordt gegooid, staat er altijd iemand klaar om je te helpen als je vragen hebt.
Wies: In mijn eerste weken van mijn stage heb ik WordPress CMS – het programma waarmee je de website kan aanpassen – helemaal uitgespeeld. Ik werd in het diepe gegooid en er werd mij gevraagd om de klassieke programmering (50 webpagina’s) op de website te zetten. Daarnaast maakte ik ook de weekmails, hield ik de mailbox bij en mocht ik alle posters, flyers en brochures verspreiden en up-to-date houden in beide gebouwen. Dat is ook meteen een groot pluspunt van de stage, je bent lekker druk en hebt je eigen verantwoordelijkheden. Het team is ook heel gezellig en je wordt ook echt met open armen ontvangen.
Ik heb mij zo goed gevoeld tijdens de stage, ik had altijd het idee dat mijn werk ertoe doet en dat ik echt wat toevoeg aan het team. Ik heb ook geen dag gehad dat ik met tegenzin naar stage ben gegaan, natuurlijk moest ik wel even wennen aan mijn nieuwe ritme.
Hoe zag een stagedag eruit bij de Leidse Schouwburg - Stadsgehoorzaal?
Annelies: Vooral veel thee! Op kantoor brengt iedereen kopjes thee bij elkaar langs, dat vond ik grappig en ook gezellig. Maar je werkt heel veel samen, het is hier echt een hecht team. Als stagiair voel je je daar ook een onderdeel van. Je neemt deel aan de meetings en je werkt mee met projecten die er lopen dus je mag echt een inbreng geven en dat wordt ook gewaardeerd.
Luca: Bij de afdeling Sales & Events begint de dag meestal met het doornemen van de Sales mailbox. Er wordt gekeken of er nog nieuwe aanvragen zijn voor het organiseren van evenementen. Vervolgens wordt er gewerkt aan de dagelijkse taken. Een paar van deze taken zijn het communiceren met klanten & leveranciers, het opstellen van offertes en het voorbereiden van aankomende evenementen. In sommige gevallen worden is er een evenement gaande, in dit geval ziet een dag er heel anders uit. Vanuit de Sales & Events loop je als stagiair mee met de eventmanager of ben je zelf eventmanager. Dit houdt in dat je medeverantwoordelijke bent vanuit de locatie en helpt ervoor te zorgen dat alles soepel verloopt. Dit zijn toch wel wat van de leukste dagen, omdat je hier natuurlijk vaak naartoe werkt.
Wies: Het werk wat je doet bij de marketingafdeling, verschilt enorm per dag, het is daarom moeilijk om te beschrijven hoe een gemiddelde dag eruit ziet. Meestal begon ik elke ochtend met het verwerken van de marketingmailbox. Elke donderdag om 12.00 uur wordt er een weekmail verzonden, deze maakte ik vaak op maandag of dinsdag, zo kon ik hem zelf nog even doorlezen en hadden mijn collega’s ook nog tijd om deze mail te checken en in te plannen. Voor klassieke concerten worden programmaboekjes gemaakt, de teksten worden aangeleverd door een externe. Deze teksten las ik door en verwerkte ik, zodat het programmaboekje naar op tijd naar de drukker kan. Ik heb mij zo goed gevoeld tijdens de stage, ik had altijd het idee dat mijn werk ertoe doet en dat ik echt wat toevoeg aan het team. Ik heb ook geen dag gehad dat ik met tegenzin naar stage ben gegaan, natuurlijk moest ik wel even wennen aan mijn nieuwe ritme.
Ik denk dat het absolute hoogtepunt van mijn stage de videoclip opname van Goldband was. Ik heb vanaf het eerste gesprek tot de uiteindelijke uitvoering mogen organiseren voor deze productie... Er zijn niet veel stageplekken waar ze je zo veel vrijheid en verantwoordelijkheid geven.
Annelies: Het allerleukste vond ik dat je naar zo veel mogelijk voorstellingen kan gaan. Ik was naar theatershow ‘The Underground’, dat was echt iets dat ik nog nooit eerder had gezien met muziek en dans en humor en gekke teksten. Ik was mega onder de indruk hiervan, door de acts op het podium te zien krijg je een gevoel waar je het voor doet. En ik vond het leuk om samen te werken aan de theaterbrochure voor het nieuwe seizoen. Toen die klaar was en er helemaal mooi uit zag en mijn naam ook in de kaft stond bij de redactie vond ik dat heel tof, dat je hebt meegewerkt aan iets en het resultaat ook mooi is.
Luca: Ik denk dat het absolute hoogtepunt van mijn stage de videoclip opname van Goldband was. Ik heb vanaf het eerste gesprek tot de uiteindelijke uitvoering mogen organiseren voor deze productie. Dit omvatte meerdere locatiebezoeken van de filmcrew voor de videoclip, gesprekken met de klant over afspraken en offertes en het meemaken van dit gehele evenement achter de schermen. Ik was hierdoor ook de evenementmanager op de dag zelf. Het beste aan deze ervaring was toch wel dat dit grotendeels mijn verantwoordelijkheid was en ik ook echt alle onderdelen op mij mocht nemen, wel met de hulp van mijn collega’s natuurlijk. Er zijn niet veel stageplekken waar ze je zo veel vrijheid en verantwoordelijkheid geven.
Wies: Wat ik super leuk vond is dat begin maart de voorbereidingen van de brochure/nieuwe seizoen begonnen, ik kreeg als taak om al het materiaal (beeld en tekst) te verzamelen voor in de brochure. Ik heb alle impresariaten, managers en artiesten zelf gestalkt 🕵️ om deze materialen op tijd binnen te krijgen voor de brochure naar de drukker moest. Ik vond het heel leuk dat het werk zo divers is, maar dat er ook een aantal vaste taken zijn. Zo kan je lekker je eigen week inplannen, en kijken waar je die dag zin in hebt of af moet zijn. Waarschijnlijk ben ik een hoop taken vergeten, moet je nagaan hoeveel verschillende dingen je mag gaan doen 😱.
Wat zijn de highlights van je stage geweest?
Welke tip en top heb je voor de Leidse Schouwburg - Stadsgehoorzaal?
Annelies: Je wordt als stagiair heel vrij gelaten en niet aan het handje gehouden, dat is heel fijn, want er is ruimte voor je eigen initiatief. Anderzijds is er geen structuur waarin je overlegt met je stagebegeleider, terwijl dat soms ook fijn kan zijn. Daarom zou ik als tip zeggen om een wekelijks overleg-momentje te hebben als stagiair met je begeleiding. Bijvoorbeeld aan het begin van de week, om goed op de hoogte te zijn van wat er speelt en wat jij als stagiair wil doen. Dan heb je wat meer focus. De top is zonder twijfel de sfeer, je kan hier met iedereen lachen. Ik ging altijd met plezier naar kantoor, ook al was ik nog niet altijd helemaal wakker in de ochtend.
Luca: Mijn tops zijn dat ik vind het super hoe veel verantwoordelijkheid jullie geven aan stagiairs. Je wordt echt een onderdeel van de organisatie, in plaats van dat je alle klusjes doet tussen het echte werk. Ik vond het een super leerzame plek.. Ook de traditie waarbij elke stagiair ergens in de stageperiode pannenkoeken gaat bakken. Dit vind ik een super leuk en moet zeker behouden worden! Als laatste, krijg je niet alleen een leuke stage locatie, maar ook de mogelijkheid om veel verschillende voorstellingen te bekijken. En een tip voor aankomende stagiairs: Loop een dagje mee met de techniek! Het is goed om te zien hoe dit er achter de schermen aan toe gaat. Het helpt met de voorbereiding van evenementen wanneer je kennis hebt over de technische benodigdheden. En het is ook nog eens super leuk om te zien 🙂
Wies: Ik het enorm naar mijn zin gehad in de vijf maanden dat ik stage heb gelopen bij de Leidse Schouwburg – Stadsgehoorzaal, het leuke en leerzame werk, de fijne sfeer en voornamelijk de gezellige collega’s hebben deze stage zo leuk gemaakt. Ik ben ervan overtuigd dat je als student het meeste leert in de praktijk en dat is bij de Leidse Schouwburg – Stadsgehoorzaal heel goed gelukt. Oh en voordeeltje; er zijn echt vet vaak mensen jarig = taart 😋!!! Als ik wel één kleine tip mag geven, ga wat vaker met z’n alle lunchen dat is zo gezellig. 🥪