Stadsgehoorzaal Grote Zaal
do 20 februari 2020 20:15
Bestellen

Thomas Hampson is de meest vooraanstaande bariton in de VS, en een wereldberoemd vertolker van het klassieke Lied. Al eerder trad hij met Amsterdam Sinfonietta op door heel Europa, onder andere in de grote concertzalen van Dublin, Madrid, Wenen en Lissabon. Nu brengen Amsterdam Sinfonietta en Hampson een (laat-)Romantisch liefdesprogramma met liederen van Richard Strauss in nieuwe arrangementen. Ook klinkt het verlangende An die ferne Geliebte van Beethoven. De Ernste Gesänge voltooide Hanns Eisler slechts enkele weken voor zijn plotselinge overlijden. Hij brak daarmee met zijn strijdbare en activistische muziekstijl – alleen al het schrijven voor het ‘romantische’ strijkorkest was voor hem een unicum. Titels als Traurigkeit en Verzweiflung brengen Wagners aangrijpende Prelude van Tristan & Isolde in herinnering.

Strauss Prelude uit ‘Capriccio’, liederen voor bariton en strijkorkest (nieuwe arrangementen) | Beethoven An die ferne Geliebte voor bariton en ensemble | Kurt Weill Youkali, a Tango Habanera (voor strijkorkest) | Eisler Ernste Gesänge | Wagner Prelude uit ‘Tristan und Isolde’ (arr. A. Williams)

Amsterdam Sinfonietta
Candida Thompson leiding & viool | Thomas Hampson bariton

Dit concert is onderdeel van de serie Amsterdam Sinfonietta. Hiervoor geldt een seriekorting. Let op: bij het boeken van een serie dient u de concerten van uw keuze los aan uw winkelmandje toe te voegen. De korting wordt vervolgens automatisch over het totaal verrekend.
 

Inleiding klassieke muziek

Voorafgaand aan dit concert vindt een inleiding plaats. De inleiding is gratis, maar reserveren is verplicht. Tijdens het bestellen van kaarten kunt u ook reserveren voor de inleiding.

 

BEETHOVENJAAR IN LEIDEN

2020 staat wereldwijd in het teken van 250 jaar Beethoven. In de Stadsgehoorzaal zetten we daarom zijn kamermuziek (en zijn zevende symfonie) in de schijnwerpers. Tijdloos, virtuoos - soms een tikkeltje humoristisch en filosofisch - én natuurlijk gespeeld door musici van wereldniveau: Beethoven zoals we Beethoven willen horen.

Met o.a. Trio Shaham Erez Wallfisch, Amsterdam Sinfonietta, Maria Milstein, Johannes Leertouwer, Alexander Warenberg en de Chamber Music Society of Lincoln Centre.

 

Thomas Hampson is the most prominent baritone in the US, a famous interpreter of the classical Song. He performed before with Amsterdam Sinfonietta throughout Europe, like big concert halls in Dublin, Madrid, Vienna and Lisbon. Amsterdam Sinfonietta and Hampson bring you a (late) Romantic love program with songs from Richard Strauss in new arrangements. The beloved An die ferne Geliebte by Beethoven is also played. The Ernste Gesänge was completed by Hanns Eisler within only a few weeks before his sudden death. He broke with his combative and activist music style - the writing for this 'romantic' string quartet was unique. Titels like raurigkeit and Verzweiflung bring memories to Wagners touching Prelude van Tristan & Isolde.

Strauss Prelude from ‘Capriccio’, songs for baritone and string quartet (new arrangements)| Beethoven An die ferne Geliebte for baritone and ensemble | Eisler Ernste Gesänge | Wagner Prelude from ‘Tristan und Isolde’ (arr. A. Williams)

Amsterdam Sinfonietta
Candida Thompson Leadership & violin Thomas Hampson baritone

Een toegewijd advocaat van Strauss

Thomas Hampson over het programma An die ferne Geliebte

Thomas Hampson en Amsterdam Sinfonietta hebben elkaar weer gevonden. Vanaf 10 tot 21 februari reist de beproefde combinatie door Nederland en Europa met het programma An die ferne Geliebte rond het romantische lied van Beethoven en twintigste eeuwse geestgenoten als Richard Strauss. Ter inleiding breekt Thomas Hampson een lans voor Beethoven de liedcomponist.

Paul Janssen

‘Niets anders dan enthousiasme’, dat is wat de hernieuwde samenwerking met Amsterdam Sinfonietta bij bariton Thomas Hampson losmaakt. De relatie is al decennia oud en staat bol van de memorabele concerten en succesvolle tournees. Deze keer doet het orkest met Hampson naast Utrecht, Arnhem, Leiden en Amsterdam rond half februari ook Moskou en Grenoble aan. Een bliksemtournee, maar niet minder waardevol, aldus de grote Amerikaanse zanger. ‘Wij hebben geen zakelijk-artistieke relatie, wij geven concerten op basis van vriendschap en de wederzijdse wil om regelmatig met elkaar te werken. Als het er een tijd niet van komt is het een agendaprobleem en niets anders.’

En er liggen wat Hampson betreft nog veel wensen. ‘Het is voor mij buitengewoon prettig om met een strijkorkest van kamermuzikale omvang te werken, en dan ook nog zonder dirigent. Dit is muziek maken op het scherpst van de snede, wat alles te maken heeft met het niveau van de musici en de kwaliteit van Candida Thompson. Zij is echt een drijvende kracht.’

Beethoven als startpunt

Een van Hampsons wensen was om ooit Beethovens liedcyclus An die ferne Geliebte uit te voeren met Amsterdam Sinfonietta. ‘Dat Beethoven in 2020 tweehonderdvijftig jaar geleden geboren is, vormde een leuke aanleiding om het nu te doen, maar daar gaat het mij niet om. Ik vind het belangrijk om Beethoven nu eens neer te zetten als de componist bij wie het Duitse romantische Lied werkelijk begon. Geen componist haalde het na Schubert in zijn hoofd om Beethoven te noemen als startpunt, maar zelfs Hanns Eisler greep met zijn Ernste Gesänge op zijn oude dag terug naar de modellen van Beethoven. En Strauss heeft zijn meer instrumentale denken dat zijn liederen kleurt ook niet van een vreemde.’

Beethoven staat vooral bekend als instrumentaal componist, aldus Hampson, maar hij was juist van grote invloed op onder anderen Schubert. ‘Vele teksten van destijds contemporaine dichters die Schubert op muziek zette, waren al eerder door Beethoven gebruikt. En An die ferne Geliebte is werkelijk het begin van de toekomst van het Duitse lied. Het is een enorm innovatief werk. De eerste echte liedcyclus geschreven door een groot componist. Het vormt de voedingsbodem voor cycli als Winterreise en Die schöne Müllerin van Schubert en onder andere Frauenliebe und -leben en Dichterliebe van Schumann. We staan er niet zo bij stil, maar Beethoven was een groot liedcomponist.’

Revolutie

Bovendien was Beethoven zich ook zeer bewust va de impact van zijn werk; daarom koos hij voor teksten van tijdgenoten. ‘Het was een hele rijke periode, vol inspiratie’, zegt Hampson. ‘Men zong over persoonlijke gevoelens, over maatschappelijke zaken. Een componist als Beethoven stond midden in de actualiteit van het leven. Ik vind het daarom zo’n frustrerend idee dat Beethovens werk wel muziek voor de elite genoemd wordt. Dat was het toen niet, en dat hoort het nu ook niet te zijn. Het was juist door de werken van onder anderen Beethoven dat de mensen een revolutie aandurfden. En die revolutie markeert toevallig wel de geboorte van de democratie waar wij nu in leven. De functie van muziek was destijds werkelijk het verbeteren van lichaam en geest. We onderschatten vaak de kracht die deze muziek destijds had.’

Het is die kracht die terug te vinden is in de liederen van Weill, Eisler en Strauss die ook op het programma staan. ‘Strauss schreef gedurende zijn hele leven liederen en hij gebruikte net als Beethoven en Schubert teksten van tijdgenoten. Hij was ook heel erg bezig met sociale issues, veel meer dan waar hij credits voor heeft gekregen.’

Arrangement

Daarom is Hampson erg gelukkig dat een aantal liederen van Strauss zoals Zueignung, Die Nacht en Morgen met orkestbegeleiding uitgevoerd kunnen worden, zodat deze werken nu ook de grotere concertzalen in kunnen. Omdat het in 2019 zeventig jaar geleden is dat Strauss stierf komt zijn werk in het publieke domein. Het kan nu zonder problemen met de erven gearrangeerd worden. Een buitenkans voor arrangeur Wijnand van Klaveren. En voor Thomas Hampson. ‘Strauss dacht ook in zijn pianobegeleiding in kleuren, in orkesttermen. Een arrangement voor orkest kan al die kleuren daadwerkelijk naar de voorgrond brengen, wat de betekenis en de emotionele lading van de liederen verdiept. Dat maakt mij nog meer een toegewijd advocaat van de liederen van Strauss.’

Terecht, benadrukt Hampson. ‘Strauss heeft rond de Tweede Wereldoorlog misschien niet altijd even principieel gehandeld en veel in opdracht van de nazi’s gedaan, maar hij werd ook gechanteerd door diezelfde nazi’s. Hij wilde vooral zijn half-joodse schoondochter en zijn kleinkinderen veilig houden. Bovendien blijven zijn liederen net als opera’s als Salomé en Elektra van groot belang voor de ontwikkeling van de muzikale esthetiek van de twintigste eeuw. Ze zijn enorm lyrisch, ongewoon prachtig en buitengewoon oprecht. En dat is precies waar het uiteindelijk om gaat.’

Stadsgehoorzaal Grote Zaal
do 20 februari 2020 20:15
Bestellen

Inclusief

  • (Pauze)drankje
  • Garderobe

Extra opties (te kiezen in bestelproces)

  • Borrelplankje (per persoon)
  • Borrelplankje vegetarisch (per persoon)
  • Inleiding
  • Zoet bij de koffie (per persoon)

gouden rang (uitstekend zicht)

Normaal € 51,00

1e rang

Normaal € 45,00
CJP € 42,50
Student € 10,00

2e rang

Normaal € 38,00
Student € 10,00