- Toneel
- Bis Bis Bis!
Toneelschuur Producties & ITA
Huis van Troje
Troje staat op het punt van omvallen. De toekomst van de stad wordt niet bepaald door het lot of de goden, maar door de Trojaanse elite: Koningin Hekabe neemt alleen genoegen met een overwinning en is bereid hier alles voor op te offeren. Andromache moet de troon veiligstellen voor haar zoon. En Cassandra gelooft dat zij de enige is die haar familie van zichzelf kan redden. Via hun machtspositie kan de bevoorrechte klasse zich een niveau van comfort en veiligheid veroorloven. Ondertussen staat het volk op het slagveld. Maar wat is patriottisme waard als het overwinnen van de oorlog hoofdzakelijk zorgt voor een bevoorrechte, gevestigde orde?
Huis van Troje is een stuk waarin de vrouwen een stem krijgen, in tegenstelling tot de verhalen van Euripides en vele andere klassieke toneelschrijvers. Er komen slechts twee mannen voor in het stuk en zij spelen een bijrol.
Leven in een land dat niet actief in oorlog is, begint het grootste voorrecht te lijken dat je kunt hebben. Hoewel we weten dat volledige neutraliteit onhaalbaar is, dwingt de toegang tot realtime informatie en sociale media ons, naast de politieke koers van onze regeringen, om een standpunt in te nemen. Hoewel het directe gevaar voor ons leven misschien niet aanwezig is, kunnen we niet onverschillig blijven, vooral niet als we weten dat onschuldige mensen elders op de wereld nog steeds als ‘nevenschade’ worden beschouwd. Zij betalen met hun leven voor de beslissingen van politieke leiders en het internationale politieke schaakspel. Deze voorstelling verkent het concept van geweld, onderzoekt hoe het wordt gepresenteerd en hoe die presentatie onze kijk erop beïnvloedt. Waarom vinden we dat bepaalde mensen meer bescherming verdienen dan anderen? Is het idee van een voortdurende strijd tussen iedereen een natuurlijke staat? Zou het weten van de uitkomst ons ontmoedigen om geweld te gebruiken?
Mateusz Staniak
Mateusz Staniak is een jonge Poolse regisseur die in Amsterdam woont en werkt. Hier volgde hij de regieopleiding van de Academie voor Theater en Dans en studeerde af met theatervoorstellingen Kortinthe, 2057 en The Limits of the Self. Bij het Noord Nederlands Toneel maakte hij Odyssey voor hun online platform Nite Hotel. In 2021 regisseerde Wer hat meinen Vater umgebracht van Eduard Louis bij Schauspeilhaus Bochum. Mateusz is een experimenteel regisseur die gefascineerd is door de mogelijkheid om de werkelijkheid opnieuw uit te vinden door middel van theater. In seizoen 2022-2023 maakt hij Hamlet en Ophelia, naar o.a. de Hamletmachine van Heiner Müller (coproductie met Internationaal Theater Amsterdam).
Mateusz Staniak regie | Nadia Amin, Charlie Chan Dagelet, Yaqien Bouhbaka, Elsie de Brauw, Laura de Geest, Mona Lahousse en Carlo Paardenkooper spel
-
FOTO: © Sanne Peper
-
FOTO: © Sanne Peper
-
FOTO: © Sanne Peper
-
FOTO: © Sanne Peper
-
FOTO: © Sanne Peper
-
FOTO: © Sanne Peper
-
za 30 mrt 202420.15 - 21.45 uur