Nachtwacht is een typische NITE voorstelling: energiek, muzikaal en hyper-actueel. Na de succesvolle voorstelling Salam is Jack Wouterse terug bij NITE. In een gitzwart, oergrappig en dieptriest stuk dat via ouderdom en sterven thema’s als familie, emancipatie en autoriteit behandelt. Een familietragedie waarin iedereen los probeert te komen uit de rol die hen toebedeeld is, zodat ze zelf een rol kunnen bepalen waar ze écht in geloven. Donker maar ook meditatief. Beklemmend maar uiteindelijk bevrijdend. Waarin een zwakker wordende harstslag langzaam overgaat in een opwaartse beat. Een rituele reis naar het einde van de nacht, op weg naar het eerste licht van de nieuwe dag.
Na Brave New World 2.0 (2019), The Underground (2022, nominatie Louis D’or Sanne den Hartogh) en Yara’s Wedding (selectie Nederlands Theaterfestival 2023) creëren Rik van den Bos, Guy Weizman en Roni Haver opnieuw een wereld waarin de grote thema’s van deze tijd via moderne dans, nieuw gecomponeerde muziek en teksttheater onorthodox en zonder vrees op een waarachtige manier tegen het licht worden gehouden.
Let op: Nachtwacht begint al om 19.00 uur omdat het een spectaculaire voorstelling is van ongeveer 4 uur (met pauze).
Het verhaal
In een zorginstelling wordt het voltooide leven van een oude man (Jack Wouterse) gerekt. Terwijl zorgpersoneel de man bekijkt en in zijn levensonderhoud voorziet houden ze een logboek bij waarin alle handelingen die ze bij Dhr. zoals hij in het logboek wordt genoemd, verrichten keurig bijgehouden wordt in korte, objectieve aantekeningen.
Terwijl deze notities als een harstslag door de voorstelling lopen, komt de familie van Dhr zo af en toe eens langs. Een moderne familie die, zoals de meeste families vandaag, bestaat uit eilandjes. Uit eenzame individuen die contact en verbinding missen, maar elkaar op afstand houden. Vooral Dhr’s dochter worstelt met zijn naderende dood. Want de oude broze machteloze man was ooit een autoritaire, gefrustreerde vader. En al is er nog maar weinig over van de man die ooit dwingend haar leven voor haar uitstippelde, zo vlak voor zijn dood merkt ze hoe hij nog altijd onder haar huid zit.
Het sterven van de oude man is als het sterven van een tijdperk. Als een verlossing van het patriarchaat. Als de dood van een God. Een dood waar ze naar had uitgekeken. Omdat die haar voorgoed zou bevrijden. Maar als ze naar haar gezin kijkt, naar haar eigen zoon en dochter, ziet ze dat de invloed van die stervende man groot is geweest. Ze dacht zich losgemaakt te hebben, maar haar wereld is nog altijd ingericht naar zijn geest. Ze kan niet anders dan de wereld door zijn ogen zien. Op de valreep realiseert ze zich dat ze opnieuw moet leren kijken, om in staat te zijn om te leven zoals ze dat eigenlijk zou willen doen. De vrouw weet dat ze nog een strijd te voeren heeft met een man die eigenlijk niet meer tot een strijd in staat is. Zo gaan ze samen een laatste nacht is. Een nachtwake. Waarin de stervende man en de naar haar identiteit zoekende vrouw samen meer en meer loskomen van de eenheid van ruimte en tijd.
En terwijl dat gebeurt, verlaat ook het stuk meer en meer de traditionele wetten van het theater. Van een theatervoorstelling ontwikkelt de voorstelling zich naar een afscheidsritueel en een geestuitdrijving in één. Om uiteindelijk te eindigen in een bevrijdende rave.
Guy Weizman regie | Roni Haver choreografie | Ascon de Nijs decorontwerper | Luke Dean componist | Maison The | Jack Wouterse, Sarah Janneh, Bien De Moor, Sanne den Hartogh, Olaf Ait Tami, Nimuë Walraven, Bram van der Heijden, Angela Herenda, Igor Podsiadly, Jésula Toussaint Visser, Camilo Chapela, Sofiko Nachkebiya, Adam Peterson spel
-
wo 21 mei 202519.00 uur
Nachtwacht is a typical NITE performance: energetic, musical and current. After the successful show Salam, Jack Wouterse joined NITE again. Nachtwacht is a dark, extremely funny and deeply sad play that explores themes such as family, empowerment and authority through the lens of old age and dying. It’s a family tragedy in which everyone tries to break free from the part they have been assigned so that they can define their own role. grim but also meditative. Gripping but ultimately liberating. A weakening heartbeat slowly turns into an upward beat. A ritual journey to the end of the night, towards the first light of the new day.
After Brave New World 2.0 (2019), The Underground (2022, nomination Louis D’or Sanne den Hartogh) and Yara’s Wedding (selected for Nederlands Theaterfestival 2023), Rik van den Bos, Guy Weizman and Roni Haver are once again creating a world in which the great themes of our time are examined in an unorthodox and fearless way, through modern dance, newly composed music and text theatre.
“We see the world not as ‘it is, but as we are.”
“And how can we preserve the stories of our ancestors and still make space for a new age. A better world.”
Guy Weizman direction | Roni Haver choreography | Ascon de Nijs stage stage design| Luke Dean composer | Maison The Faux costumes| Maarten van Rossem lightdesign| Friederike Schubert dramaturgy | David Dramm musical dramaturgy
Cast: Jack Wouterse, Sarah Janneh, Bien De Moor, Sanne den Hartogh, Olaf Ait Tami, Nimuë Walraven, Bram van der Heijden, Angela Herenda, Igor Podsiadly, Jésula Toussaint Visser, Camilo Chapela, Sofiko Nachkebiya, Adam Peterson, singers from NKK NXT, musicians from Asko|Schönberg and percussionists from Hiiit.