Stadsgehoorzaal Aalmarktzaal
za 20 november 2021 20:15
Bestellen

Dit concert valt in het Kamermuziekweekend Roots en valt onder de Hoor-bij-ons-pas.

Al snel na zijn ontstaan bleek het strijkkwartet voor componisten uit alle windstreken een klein laboratorium, waarin ze konden experimenteren met hun eigen taal, ideeën en emoties.

Dat het strijkkwartet zo veel vormen zou kunnen aannemen binnen dezelfde combinatie van twee violen, een altviool en een cello had Haydn waarschijnlijk nooit durven dromen toen hij aan zijn opus 20-kwartetten begon. Maar dat sterke verband van die vier stemmen inspireert vrijwel iedere zichzelf serieus nemende componist tot op de dag van vandaag. Waar je ook vandaan komt, als componist kun je in het strijkkwartet vrijwel alles kwijt - in welke taal dan ook.

Strijkkwartet als genre

Deze stukken van Schulhoff, Webern en Janáček laten zien dat al vrij snel na Haydn het strijkkwartet overal in Europa werd opgepikt en zich in totaal verschillende richtingen ontwikkelde. Zo werd het strijkkwartet als genre - ontstaan vanuit de Verlichtingsidealen van vrijheid, gelijkheid en broederschap - een staalkaart van Europa. Zie dit concert als een samenvatting van die staalkaart, Europa in een oogopslag.


Haydn Strijkkwartet in D op. 20/4 Hob III: 34, Strijkkwartet in C op. 20/2 Hob III: 32 | Janácek Strijkkwartet nr. 1 ‘Kreutzer Sonate’ | Schulhoff 5 Stücke für Streichquartett | Webern Langsamer Satz | Quarttweets | Schubert Quartettsatz in c

 

This concert is part of the Hoor-bij-ons-pas series. When purchasing at least four Hoor-bij-ons concerts, you will receive a € 5 discount per ticket per concert. All you have to do is order a minimum of four Hoor-bij-ons concerts at once with your 'Mijn theater' account. You will then benefit from this discount for the entire season.

 

Soon after its creation, the string quartet proved to be a small laboratory for composers from all over the world, in which they could experiment with their own language, ideas and emotions.

Haydn probably never dreamed that the string quartet could take on so many forms within the same combination of two violins, an alto violin and a cello when he started his opus 20 quartets. But that strong connection of those four voices inspires almost every composer who takes himself seriously to this day. Wherever you come from, as a composer you can say almost anything in the string quartet - in any language.

String Quartet as a genre

These pieces by Schulhoff, Webern and Janáček show that quite soon after Haydn the string quartet was picked up all over Europe and developed in completely different directions. In this way the string quartet as a genre - originated from the Enlightenment ideals of freedom, equality and brotherhood - became a sample of Europe. See this concert as a summary of that sample map, Europe at a glance.

Haydn String quartet in D op. 20/4 Hob III: 34, String quartet in C op. 20/2 Hob III: 32 | Janácek String quartet no. 1 ‘Kreutzer Sonate’ | Schulhoff 5 Stücke für Streichquartett | Webern Langsamer Satz | Quarttweets | Schubert Quartettsatz in c

Stadsgehoorzaal Aalmarktzaal
za 20 november 2021 20:15
Bestellen

Inclusief

  • (Pauze)drankje
  • Garderobe

1e rang (goed zicht)

Normaal € 28,00
CJP € 25,50

1e rang balkon

Normaal € 28,00
CJP € 25,50

Corona Informatie

We vragen je bij binnenkomst de CoronaCheck-app te laten zien of een uitgeprinte QR-code. Meer informatie over maatregelen lees je hier.