Stadsgehoorzaal Aalmarktzaal
zo 23 januari 2022 11:30
Bestellen

Dit concert valt onder de Hoor-bij-ons-pas. Informatie over deze korting leest u hier.

 

Je zou dit programma als een reis door centraal Europa kunnen zien. De verschillende stukken lijken ieder hun eigen taal te spreken - Duits, Hongaars en Roemeens - en gebruiken deze zo beeldend dat we ons voor even op de plek wanen waar ze ooit zijn geschreven.

Zo schreef Brahms zijn tweede vioolsonate tijdens een zomer in Zwitserland — Brahms was vaak geïnspireerd wanneer hij een zomer op een mooie plek verbleef. Het is zijn kortste, maar ook zijn meest uitdagende vioolsonate — het is niet makkelijk om de lichte, zorgeloze toon to balanceren met virtuositeit. De toon in het Hongaars en Roemeens is anders: bij Bartók en Enescu zit virtuositeit bijna als vanzelf ingebakken in de melodieën. Schumann drukt zich uit in met een rusteloosheid die omslaat in stemmingswisselingen. Waar Schumann heen wil lijkt hij zelf ook niet altijd te weten, maar juist dat is zo typisch - en heerlijk - in die Duitse romantiek.

 

Brahms Vioolsonate nr. 2 in A op. 100 | Enescu Vioolsonate nr. 3 in a op. 25 | Bartók Rhapsodie nr. 2 | Schumann Vioolsonate nr. 2 in d op. 21

Shin Sihan viool | Nathalia Milstein piano

This concert is part of the Hoor-bij-ons-pas series. When purchasing at least four Hoor-bij-ons concerts, you will receive a € 5 discount per ticket per concert. All you have to do is order a minimum of four Hoor-bij-ons concerts at once with your 'Mijn theater' account. You will then benefit from this discount for the entire season.

 

This program can be seen as a journey through central Europe. The various pieces all seem to speak their own language - German, Hungarian and Romanian - and use these so eloquently that for a moment we imagine ourselves to be in the place where they were once written.

Brahms, for example, wrote his second violin sonata during a summer in Switzerland — Brahms was often inspired when spending time at beautiful locations in the summer. It's his shortest, but also his most challenging violin sonata — it's not easy to balance the light, carefree tone with virtuosity. The tone in Hungarian and Romanian is different: with Bartók and Enescu, virtuosity is almost naturally ingrained in the melodies. Schumann expresses himself with a restlessness that turns into mood swings. Schumann does not always seem to know where he wants to go, but that is what is so typical - and wonderful - in German romanticism.

 

Brahms Violin sonat no. 2 in A op. 100 | Enescu Violin sonat no. 3 in a op. 25 | Bartók Rhapsody no. 2 | Schumann Violin sonat no. 2 in d op. 21

Shin Sihan violin | Nathalia Milstein piano

Stadsgehoorzaal Aalmarktzaal
zo 23 januari 2022 11:30
Bestellen

Inclusief

  • (Pauze)drankje
  • Garderobe

Prijzen

Normaal € 28,00

Corona Informatie

We vragen je bij binnenkomst de CoronaCheck-app te laten zien of een uitgeprinte QR-code. Meer informatie over maatregelen lees je hier.