Stadsgehoorzaal Grote Zaal
do 26 september 2019 20:15
Bestellen

Johannes Leertouwer wortelt stevig in de historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk. Hoe hij opnieuw leert luisteren en de negentiende-eeuwse muziek bejegent, laat hij horen in zijn promotie-onderzoek naar de orkestmuziek van Brahms.Kom luisteren naar deel 1 van de verrassende uitkomsten van deze ontdekkingstocht! Op het programma Brahms' Eerste Pianoconcert met Paolo Giacometti aan de (historische) vleugel en de Eerste Symfonie.

Johannes Leertouwer 
"Sinds september 2018 doe ik aan de Leidse Universiteit onderzoek naar de historische uitvoeringspraktijk van Brahms' orkest muziek in de negentiende eeuw.
De centrale vraag die ik me gesteld heb in het kader van mijn PhD onderzoek is deze: kunnen we door oude speeltechnieken en expressiemiddelen die in het begin van de twintigste eeuw zijn afgeschaft opnieuw toe te passen een nieuw licht werpen op de orkestmuziek van Brahms."

[...]

"In dit eerste concert van een reeks van 4 waarin we in de komende jaren telkens in de derde week van september de Brahms symfonieën en de twee pianoconcerten, het dubbelconcert en het vioolconcert zullen uitvoeren, klinken de eerste symfonie en het eerste pianoconcert. Ik verheug  me zeer op de samenwerking met pianosolist Paolo Giacometti, die geldt als een vooraanstaand specialist wanneer het gaat om het bespelen van negentiende eeuwse vleugels."

Lees de volledige beschrijving van Johannes Leertouwer onder het kopje 'meer informatie'.

Brahms Pianoconcert nr. 1 in d op. 15, Symfonie nr. 1 in c op. 68

Dit concert is onderdeel van de serie Nieuwe Philharmonie. Hiervoor geldt een seriekorting. Let op: bij het boeken van een serie dient u de concerten van uw keuze los aan uw winkelmandje toe te voegen. De korting wordt vervolgens automatisch over het totaal verrekend.

Johannes Leertouwer wortelt stevig in de historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk. Hoe hij opnieuw leert luisteren en de negentiende-eeuwse muziek bejegent, laat hij horen in zijn promotie-onderzoek naar de orkestmuziek van Brahms. Kom luisteren naar deel 1 van de verrassende uitkomsten van deze ontdekkingstocht! 

Johannes Leertouwer
"Sinds september 2018 doe ik aan de Leidse Universiteit onderzoek naar de historische uitvoeringspraktijk van Brahms' orkest muziek in de negentiende eeuw. De centrale vraag die ik me gesteld heb in het kader van mijn PhD onderzoek is deze: kunnen we door oude speeltechnieken en expressiemiddelen die in het begin van de twintigste eeuw zijn afgeschaft opnieuw toe te passen een nieuw licht werpen op de orkestmuziek van Brahms.

Ik deel de opvatting van Nicolaus Harnoncourt, met wie ik in verschillende situaties heb gewerkt, dat we elke pretentie dat we met historisch geïnformeerde uitvoeringen een historische werkelijkheid zouden kunnen herscheppen moeten laten varen. Toch is het ook mijn overtuiging dat het zeer inspirerend en lonen is om je te verdiepen in de geschiedenis van elk stuk oude muziek dat je wilt uitvoeren. Niet om een historische reconstructie te maken, maar om je opnieuw te kunnen verbazen over wat inmiddels zo vertrouwd is geworden. Die verbazing kan bijdragen aan een avontuurlijk uitvoeringen.

In het eerste jaar van mijn onderzoek heb ik leren inzien hoezeer mijn opvattingen over stijl en expressie het resultaat zijn van mijn opleiding en werkervaring in de afgelopen decennia. Zo bezien ben ik een typische representant van de oude muziek beweging die al aan het begin van de twintigste eeuw afrekende met oudere tradities en streefde naar authenticiteit en helderheid. Alles wat ik verzamel aan informatie over de negentiende eeuw staat lijnrecht tegenover mijn opvattingen. Dat dwingt mij er toe om mijn opvattingen te herzien en nieuwe uitgangspunten te formuleren voor de manier waarop ik Brahms dirigeer. Op het gebied van tempo bijvoorbeeld heb ik altijd de opvatting gehuldigd dat je daarin pas ingrijpt als je op geen andere manier de gewenste expressie kunt realiseren. Alles wijst er op dat versnelling en vertraging van tempo in de negentiende eeuw juist een voor de hand liggend en voortdurend toegepast expressiemiddel was.

Ik ervaar het als een enorm voorrecht dat ik dankzij de samenwerking tussen de Leidse Universiteit, het Conservatorium van Amsterdam en De Nieuwe Philharmonie en de Stadsgehoorzaal u mag laten horen waar mijn onderzoek op het podium toe leidt.

In dit eerste concert van een reeks van 4 waarin we in de komende jaren telkens in de derde week van september de Brahms symfonieën en de twee pianoconcerten, het dubbelconcert en het vioolconcert zullen uitvoeren, klinken de eerste symfonie en het eerste pianoconcert. Ik verheug me zeer op de samenwerking met pianosolist Paolo Giacometti, die geldt als een vooraanstaand specialist wanneer het gaat om het bespelen van negentiende eeuwse vleugels. Het blijft toch een wonderlijk gegeven dat er wereldwijd honderden professionele orkesten zijn, maar dat de orkesten die negentiende-eeuwse muziek spelen op oude instrumenten en op basis van eigen onderzoek op de vingers van éen hand te tellen zijn.

Zorg dat u er bij bent!"

Stadsgehoorzaal Grote Zaal
do 26 september 2019 20:15
Bestellen

Inclusief

  • (Pauze)drankje
  • Garderobe

Extra opties (te kiezen in bestelproces)

  • Borrelplankje
  • Borrelplankje vegetarisch
  • Inleiding
  • Zoet bij de koffie

gouden rang

Normaal € 38,00

1e rang

Normaal € 32,00
Student € 10,00

2e rang

Normaal € 25,00
Student € 10,00