Shirley & Susanne; programmeurs aan 't woord

Susanne aan het woord

In onze nieuwe rubriek ’Shirley en Susanne aan het woord’ vertellen onze programmeurs van de Leidse Schouwburg en Stadsgehoorzaal, elke twee weken over de programmering van de Leidse Schouwburg in de weken daarop. Daarnaast geven ze aan het einde van hun interview een tip die jullie niet mogen missen ;)!

Kun jij vertellen wat jij hier doet?
Ik programmeer de klassieke muziek. Dat wil zeggen; ik organiseer de klassieke concerten, ik bedenk welke concerten er moeten komen, ik monitor ze, ik praat met het publiek en ik zorg voor de artiesten.

Holland Baroque & Alexis Kossenko hebben een hoorspel gemaakt, dat is uitgezonden op de radio. Bij dit hoorspel hoort een voorstelling die zij vanavond in de Stadsgehoorzaal uitvoeren. Het gaat hierbij om die Franse Barokmuziek die aansprekend, geestig en heel expressief is en daar zijn zij knettergoed in. Ik vind zelf de muziek al geweldig, maar ik vind het ook interessant dat ze een combinatie willen maken met het theatrale aspect.

Cello Octet Amsterdam is elk jaar bij ons te gast. Dit zijn mijn favoriete cellisten. Het zijn heel jonge mensen die vaak ook in de grote orkesten zoals het Concertgebouw spelen. Ze hebben altijd een uitdagend en spannend programma. Ze hebben bijvoorbeeld ook een goede band met Arvo Pärt. Pärt is een heel grote naam in de moderne klassieke muziek. De laatste keer dat zij hier een concert gaven met allemaal muziek van hem, was Arvo Pärt ook hier. Dat is best bijzonder, want die man is 83 en komt helemaal vanuit Estland naar hier. Het is een heel jonge club. Allemaal jonge mensen die frisse muziek spelen; dat is het leuke aan Cello8octet.

Severin von Eckardstein is een van de meesterpianisten en speelt al jaren samen met een fantastische violiste: Franziska Hölscher. Franziska heeft Teunis van der Zwart gevraagd voor de natuurhoorn. Teunis was ooit dé hoornist van het Concertgebouworkest. Nu is hij hoofd oude muziek van conservatorium Amsterdam is. Spelen op de natuurhoorn is onvoorstelbaar moeilijk, je moet namelijk alles met je lippen doen. Het is een heel ander geluid dan een gewone hoorn en Brahms heeft dit stuk echt geschreven voor natuurhoorn. Bijna niemand speelt het zo maar Teunis dus wel. Dat maakt dit een erg bijzonder koffieconcert. Daarnaast spelen ze natuurlijk ook wat uitdagende dingen zoals Ligeti. Het wordt prachtig.

Bij Het Residentie orkest – Close to Classics mag je tussen de musici zitten. Je kunt meemaken hoe de musici werkelijk spelen. Dit is misschien wel de leukste manier om een orkest te ervaren. Bovendien spelen ze nog een klein stukje uit ‘Eine Kleine Nachtmusik’ van Mozart. In principe wordt je daar in de wieg al mee lastiggevallen dus dat kent iedereen wel.

En dan hebben we 8 december De Cellosuites van Bach door Pieter Wispelwey. Hij is naar mijn mening wereldwijd degene die dat het beste kan. Prachtige muziek en architecturaal geweldig. Het bestaat uit 6 suites die bestaan uit 6 dansen en die zijn dus allemaal opgebouwd volgens een bepaald stramien, maar verder is het geheel aan de musicus

Stel je zou maar 1x in de 14 dagen mogen kiezen welke voorstelling je bij wilt zijn, welke zou dat dan zijn?
Oei, dat is lastig. Ik zou denk voor de helft van Severin doen en de helft van Pieter. Dat is samen ook één voorstelling! Voor de pauze dan Pieter en na de pauze het Brahms Trio.

Tip voor de lezer
Quartetto di Cremona. Met de mooiste Mozartkwartetten tussen kerst en oudjaar. Een mooier cadeautje kun je niet krijgen!