Onderhoud achter en van de schermen

Lees hier het artikel van het Leidsch Dagblad over wat er in de zomer gebeurt in de Leidse Schouwburg en Stadsgehoorzaal.


Eindeloos geregel, veel kunst en vliegwerk en een vrijwel onafgebroken aaneenschakeling van voorstellingen overdag en tot diep in de avond. In de theaterwereld is van najaar tot zomer zelden tijd voor grotere onderhoudsklussen. En er fijn een paar weekjes tussen uit met de familie zit er voor veel medewerkers al helemaal niet in. In het theater moet de grote schoonmaak in de zomerweken, en dat dan nog rekening houdend met particuliere zalenverhuur. Bij de Leidse Schouwburg-Stadsgehoorzaal is dat niet anders.

Het meeste werk is niet erg spectaculair, waarschuwt Arne van der Velde van tevoren. De coördinator Techniek beleeft zijn eerste zomer bij de Leidse Schouwburg en Stadsgehoorzaal. Vier maanden geleden maakte hij de overstap van een Vlaardings theater naar Leiden.

'Maar het moet allemaal wel gebeuren. Elk jaar maken we alle theaterlampen en kabels bijvoorbeeld schoon, maken we geluidsapparatuur weer stofvrij en controleren we of lichtfilters niet zijn doorgebrand. En we poetsen en stofzuigen de ruimtes achter de schermen eens extra goed. In de kroonluchter in de schouwburgzaal vervangen we jaarlijks alle lampjes. Dit jaar hebben we daarbij ook halogeen vervangen door led-verlichting.’


Vloer

[ ... ]

Op het moment dat we Van der Velde spreken is de vloer van het schouwburgtoneel net weer in de olie gezet en is onderhoudsman Jack van den Bercken bezig grote rollen zwart, rubberig materiaal op maat te snijden. 'Dat is de nieuwe balletvloer’, legt Van der Velde uit. 'Al ligt die tegenwoordig niet alleen bij ballet, maar bijna altijd bij voorstellingen op het toneel. Ooit is bedacht dat dat wel zo prettig is tegen de schittering van al die belichting. Zo’n vloer gaat een jaar of zes mee. Onze oude vloer gaat nu naar theatergroep Domino (van Gemiva/SGV, red.). Net als zeven jaar geleden, trouwens.’

Ondanks de drukte tijdens het theaterseizoen vindt ook dan toch nog een hoop onderhoud plaats, zegt Van der Velde. Zeker als het aan gespecialiseerde firma’s is uitbesteed, kan het vaak best tussen de bedrijven door. 'De kabels van de trekwand nakijken doet een apart bedrijf, bijvoorbeeld. Die testen dan met gewichten of ze allemaal nog wel voldoen aan de veiligheidseisen. Dat kan het hele jaar door. De decors gaan tegenwoordig niet meer met touwen maar met staalkabels, en alles wordt aangestuurd met de computer.’

De zomer is bovendien een uitgelezen moment om zalen te verhuren. Daarmee moet tijdens onderhoud wel rekening gehouden worden, want dat is belangrijk voor de zakelijke kant van het theaterleven. 'De schouwburg wordt ’s zomers vaak gebruikt als filmlocatie. Zo is er laatst weer een reclamefilmpje geschoten en is er een optie voor speelfilmopnames deze week. In de Stadsgehoorzaal gaat het wat gelijkmatiger. Het is daar wat makkelijker in te passen omdat je meerdere zalen hebt. In de schouwburg is er maar één. Eigenlijk zijn we in de zomer maar een week of twee écht dicht.’

Als we in de Stadsgehoorzaal komen -waar dit jaar de omgang achter de grote zaal een nieuw likje verf krijgt- wordt daar op het podium inderdaad net de boel klaargezet voor een presentatie. Die is best behapbaar, voor een man of twintig, maar als het een succesvolle presentatie blijkt kan het de boeking betekenen voor een groot congres volgend jaar zomer. Wat dat betreft doen de Leidse zalen het steeds beter, weet Van der Velde. 'We hadden hier pas nog een congres over gif, bijvoorbeeld, en zevenhonderd man op een congres over cannabis. Dat is ook goed voor de stad, want al die mensen lopen daarna natuurlijk ook Leiden in.’

Desondanks is er in de zomer genoeg ruimte voor de medewerkers om op vakantie te gaan. Tijdens het seizoen is die ruimte er voor veel mensen niet. 'Voor mij is het nu echt de rustige tijd’, zegt programmeur Shirley Constapel bijvoorbeeld, die we spreken aan de vooravond van een zes weken lange vakantie. 'Tijdens het seizoen stel ik het volgende programma samen en bezoek ik ontzettend veel voorstellingen. Dat begint nu eigenlijk ook al een beetje, maar na de zomer gaat het pas echt los. Dan kan ik niet weg. In de zomer maak ik al mijn dagen en overuren op.’

 

Lees hier het volledige artikel van Binnert Jan Glastra van het Leidsch Dagblad - 20 juli 2018